Plader

Evan Dando: Live at the Brattle Theatre / Griffith Sunset EP

Evan Dando lister sig stille frem på scenen efter et halvt årti i grusomme druk- og narko-problemer. Han lever ikke helt op til tidligere tiders bedrifter, men det er dejligt at høre, at han stadig er i live.

Fem år er der gået, og de fleste havde nok efterhånden lagt alle forhåbninger i glemmebogen om hans tilbagevenden til den internationale musikscene. Navnet er Evan Dando – manden, som i de tidlige 90’ere var frontfigur i det amerikanske band The Lemonheads. Lemonheads’ musik henvendte sig primært til den alternative musikelsker, men med Dandos underliggende poptæft ramte bandet den gennemsnitlige lytter takket være bl.a. coverversionen af Simon & Garfunkels “Mrs Robinson” fra gennembrudspladen It’s a Shame about Ray (1992). Verden lå for Lemonheads fødder, og sammen med et massivt turnéliv affødte det Come on Feel… det følgende år. Men med succes følger et utal af fristelser, og for Dandos vedkommende resulterede det i et misbrug af stoffer. Car Button Cloth blev udsendt i 1996, men på grund af svigtende salgstal lukkede og slukkede Dando for The Lemonheads. Herefter fulgte fem års stilhed.

I løbet af de seneste otte måneder er Evan Dando langsomt kravlet tilbage op på scenekanten med sporadiske optrædener rundt om i verden. Det førte ham bl.a. den 18. oktober 2001 til The Brattle Theatre i USA – et lille atmosfærisk lokale – hvor han spillede et lille set hovedsageligt bestående af gamle Lemonheads-klassikere foran et dedikeret publikum. Denne koncert blev lagt på bånd og er nu blevet udgivet på det lille australske selskab, Modular. Sammen med koncertoptagelsen følger Griffith Sunset, en ep fyldt med covers af gamle country-sange.

Live at The Brattle Theatre byder på et ganske rart tilbageblik på Evan Dandos karriere samt en lille smagsprøve på, hvad fremtiden byder på. Man bliver som lytter præsenteret for helt tidlige favoritter som bl.a. de meget folk-prægede “Ride Rith Me” og “Half the Time”. Som altid er det små søde anekdoter, som Dando disker op med – blandt andet med sand slacker-charme i den kvikke anti-natur-ode, “The Outdoor Type”: »I can’t go away with you on a rock climbing weekend / What if something’s on TV and it’s never shown again?« Eller den kække “Stove” om sørgmodigheden over tabet af sit komfur: »I miss my stove/ She’s all alone / She’s right out front and looks a mess / Unwanted guest / We lied to her.« Pladen byder også på en enkelt ny sang, et bud på en Dando/Tom Morgan/Ben Lee-kollaboration, “The Same Thing You Thought Hard About Is the Same Thing I Can Live Without”, som vrider sig blidt i en afdæmpet intensitet og lover rigtig godt for den kommende plade.

Desværre følger der ikke den intimitet med, som ellers er et strengt krav for live-plader. Der er klippet helt ind til benet, så man ikke får mere end et par sekunder mellem sangene, og det er virkelig synd, for Dando har ry for at være en meget hyggelig fætter, der på ingen måde er sky for at snakke og fortælle mellem numrene. Hvis man virkelig ønsker autenticitet, vil jeg henvise til en af de “officielle” Evan Dando/Lemonheads-bootlegs, der findes derude, specielt Suck on This og Sweet Lemondrops, der begge byder på både elektrisk samt akustisk optræden.

Evan Dando har i en lang periode leget med country-genren, og han havde oprindeligt planer om en udgivelse af Gram Parsons-covers. Den udgivelse lader umiddelbart vente på sig, og i stedet får vi her den medfølgende Griffith Sunset-ep. Den byder som nævnt på en række fortolkninger af gamle country-sange (seks af slagsen), heriblandt John Prines tragiske “Sam Stone” (om en Vietnam-veterans morfinafhængighed: »There’s a hole in daddy’s arm where all the money goes / Jesus Christ died for nothin’, I suppose«) og Tim Hardins “Tribute to Hank Williams” som de bedste momenter.

Desværre er der i nogle af sangene blevet lagt mærkværdige rumklang-effekter på Dandos vokal. Det er meget unødvendigt, for Dando har en stemme, der helt naturligt passer ind i country-genrens stil. Heldigvis er de to ovennævnte sange optaget med simple, men intime midler: Dando er alene med sin guitar, for det er dér, man kan mærke den skønhed og glans, der ligger i de gamle sange.

★★★½☆☆

Deltag i debat