Plader

Christian Kjellvander: Songs From a Two-Room Chapel

Skrevet af Søren McGuire

Christian Kjellvander debuterer med et underskønt album, der manifesterer Sveriges placering på den alternative countrys verdenskort.

Der har været lidt langt mellem snapsene, hvad angår gode roots-rock-plader (et pænere og lettere fordøjeligt ord for alternativ country for de, der har fået Garth Brooks galt i halsen) på det seneste. Faktisk har man ikke rigtigt hørt noget ordentlig røvballerock fra den skandinaviske scene, siden Kristofer Åströms glimrende Northern Blues fra sidste år. Derudover har det været småt med de mindeværdige øjeblikke efter, at Madrugada har besluttet sig for at smadre alt, hvad der hedder god smag og musikalsk integritet på deres seneste langspiller Grit. Men lad os nu ikke svælge i selvmedlidenheden. Det har vi nemlig folk til, som blandt andet svenskeren Christian Kjellvander.
OK, måske svælger han ikke ligefrem, men han har et ganske godt tag i sørgmodigheden og melankolien, som den kommer til udtryk på hans meget behagelige og helt vidunderlige solodebut, Songs From a Two-Room Chapel.

Christian Kjellvander har en fortid i det svenske cowpunk-orkester Loosegoats, der har henrykket en masse country-glade svenskere de seneste par år. Nu har Christian Kjellvander så valgt at lade cowpunk være cowpunk og bevæget sig ind i en mere organisk form for roots-rock-americana, der sender lige store dele håndtegn til Sixteen Horsepower, som den sender til Neil Young og Ryan Adams.

Det er bestemt ikke nogen overdrivelse at sige, at der ikke er en eneste dårlig komposition på Songs From a Two-Room Chapel. Rent faktisk har Christian Kjellvander lavet en sand lille perle af en plade, som sender melankolien og stemningen op i de højere luftlag allerede ved første akkord. Således er det også åbningsnummeret Homeward Rolling Soldier, der med sin pedalorgel-lignende baggrund lægger grundtonen på pladen. Blandingen mellem country-rock og nedbarberet singer/songwriter sprænger absolut ingen musikalske rammer, men Christian Kjellvander fylder hver en enkel kvadratmillimeter med sine velproducerede sange. De spænder vidt fra kraftfulde rockskæringer som Broken Wheels og Oh Night til enkle og smukke små tårevædede numre som Allelujah og Log at 25, der med sin sparsommelige brug af strygere uden nogen som helst tvivl må være det smukkeste, der er skrevet indenfor genren siden Gram Parsons Hickory Wind.

Og sådan fortsætter det egentlig hele vejen gennem pladens ti sange. Det er smukt, det swinger, det er intelligent, afvekslende, og så rykker det som bare f….., hvad enten det er de stille akustiske ballader eller den fremadbrusende rock’n’roll. Og midt i hele vælten holder Christian Kjellvanders tunge, men behagelige stemme sammen på det hele og kaster lidt ro over sangene, så de ikke løber fra ham.

Songs From a Two-Room Chapel vil sikkert gå ubemærket hen i vrimlen af Ryan Adams kloner. Men til forskel fra countryrockens gulddreng har Christian Kjellvander – som sin landsmand, Kristofer Åström – givet sig god tid med sine sange, og det er kvaliteten frem for kvantiteten, der er i højsædet. Det er også bemærkelsesværdigt, at en plade, der er skrevet og indspillet i Sverige – et land, der ligger så langt væk fra Det vilde Vestens uudtømmelige brønd af inspiration som overhovedet muligt – er mere vigtig for genren end alle Ryan Adams’ ex-punk-kloner nogensinde vil blive det. Men lidt banjo ville nu have gjort underværker!

★★★★★☆

Deltag i debat