Plader

V/A: Feedback to the Future: A Compilation of Eleven Shoegazing Songs from 1990-1992

Skrevet af Klaus Mors

Mange vil sikkert nyde denne opsamling, da den giver et dejligt genhør med klassiske grupper fra begyndelsen af 90’erne.

I slutningen af 80’erne begyndte mange bands at spille en drømmende, støjende, melankolsk og smuk form for guitar-rock/pop, som trods den til tider tykke mur af støj bestemt ikke havde glemt melodien. Under kaskaderne af feedbackstøj lurede der nemlig (næsten!) altid en poppet melodi. Den såkaldte scene blev af en opfindsom engelsk musik-journalist, Steve Sutherland (Melody Maker), kaldt for shoegazer, da musikerne havde det med at kigge/stirre på deres fødder, når de spillede live – et udtryk der kunne signalere ydmyghed, generthed eller koncentration. Ydmygheden var der dog ingen grund til, da musikken som regel var meget smuk og iørefaldende. Genren blev også kaldt for dream pop, og hvor grænsen præcis lå, kan formentlig diskuteres i en evighed.

I shoegazer-lyden kunne der spores en tydelig inspiration af My Bloody Valentine og Jesus and Mary Chain. Sidstnævnte, som i 1985 udsendte det skelsættende debutalbum Psychocandy, spillede nemlig pop, men med masser af feedback og distortion. My Bloody Valentine dukkede op i kølvandet på Jesus and Mary Chain, men udforskede et mere drømmende udtryk. Det var ingredienser som nye grupper tog til sig, og ordet shoegazer kom altså til. Genren havde sit udspring i Storbritannien, hovedsageligt pga. Creation Records.

Shoegazer havde som genre en forholdsvis kort levetid (hvilket på ingen måder betyder, at den er død, da den stadig kan spores i flere gruppers udtryk nu til dags), men den blev i den grad slået omkuld af grunge og senere brit pop, som i gennem 90’erne dominerede det musikalske spektrum. Om shoegazer-scenen ligefrem er ved at få en revival, skal jeg lade være usagt, men faktum er, at dette retrospektive tilbageblik ikke føles spor gammeldags eller slidt her og nu. Der er her tale om et suverænt opsamlingsalbum med fremragende sange fra nogle af de fremtrædende kunstnere/grupper.

Beskrivelsen af lyden er helt tydelig allerede i det første nummer på skiven. Revolvers iørefaldende “Heaven Sent an Angel”. Det er et meget typisk shoegazer-nummer, hvor alle karaktertrækkene er tydelige. Derudover er det også en fantastisk åbner, som på dette album skal vise sig ikke at være en enlig svale. Der er nemlig masser af godter at komme efter – også mere ukendte sager som måske kan vække en ny nysgerrighed for shoegazer hos lytteren.

Der er i alt 11 sange på denne opsamling, og den er simpelthen sublim. Der er flere kendte bands: Ride, Slowdive, Blind Mr. Jones, Pale Saints, Lush og Swervedriver, mens der ligeledes er grupper, jeg aldrig har hørt om. Der er vitterlig mange gode sange på albummet, men hvis jeg skal fremhæve nogle, må det blive førnævnte “Heaven Sent an Angel”, Rides pågående “Like a Daydream”, Slowdives drømmende “Catch the Breeze”, Swervedrivers fantastiske afslutningsnummer “Rave Down” og The Telescopes’ smukke “All a Dreams”, som indeholder et andet kendetegn ved scenen, nemlig vokalharmonierne og så den lyse kvindestemme, der kendes fra Cocteau Twins.

Meget godt har jeg skrevet om denne opsamling, og jeg kunne godt fylde en lang anmeldelse med superlativer, men det er vist ganske unødvendigt. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med shoegazerbands såsom Ride, Revolver, Lush eller Slowdive, er dette en udmærket begyndelse. Den kan så give dig inspiration til at udforske ligesindede bands. De ældre Jesus and Mary Chain og ikke mindst My Bloody Valentine, som vel nok er bandet over dem alle, er i hvert fald et lyt eller flere værd. Har du derimod styr på din musikhistorie, vil Feedback to the Future højst sandsynligt give dig et kærligt genhør med mange bands fra starten af 90’erne, og den vil helt sikkert give dig lyst til at kigge pladesamlingen igennem og finde klassiske albums frem som Rides Nowhere, Slowdives Souvlaki og My Bloody Valentines Loveless og høre dem igen. Det skete i hvert fald for undertegnede.

★★★★★☆

Deltag i debat