Plader

Sleep Station: Von Cosel EP

Sleep Station fortolker den skrækkelige historie om lægen Von Cosel, som forelskede sig i en patient. Fremfor at genfortælle den faktiske historie får vi serveret en kærlighedsfortælling fra Von Cosels indre. Med simpel instrumentering og simple melodier fungerer dette koncept.

I 1934 arbejdede Carl von Cosel som læge på et amerikansk hospital, hvor han bekæmpede tuberkulose. Han blev besat af en patient, den 22-årige Maria Elena de Hoyas, men hun døde, før han nåede at erklære hende sin kærlighed. Han tilbød derfor familien at bygge et mausoleum til hende. Han lagde hendes krop i formaldehyd for at kunne opbevare den, og han sad i flere timer ad gangen og snakkede med hende. Der skulle ikke gå længe, før von Cosel besluttede sig for at hive Hoyas’ lig med sig hjem, hvor han iklædte hende en brudekjole. Som tiden gik, begyndte Hoyas’ lig langsomt at falde fra hinanden, men Cosel holdt knoglerne sammen med klaverstrenge, lavede en paryk til hende og satte glasøjne i øjenhulerne. I syv år var Hoyas’ lig ufrivillig gæst hos von Cosel, før hendes søster tilfældigvis opdagede hvad, der foregik. von Cosel blev erklæret sindssyg. Han lavede efterfølgende en dukke i menneskestørrelse, der skulle ligne Hoyas, og den havde han hos sig, til han døde i 1952.

Denne forfærdelige, men fascinerende historie danner baggrund for Sleep Stations ep Von Cosel. David Debiak, manden bag Sleep Station, har givet historien en overraskende vinkling. I stedet for at fremlægge en mørk fortælling om et forvredet sinds nekrofili, og hvad dertil hører, anskuer Debiak historien fra en romantisk vinkel om den ikke-gengældte kærlighed.

Det er sange bygget op omkring den akustiske guitar og Debiaks fortælling. Således starter “Fall of 1934”: Debiaks akustiske guitar og udviskede vokal udgør indledningsvis det lydlige rum. Guitarmelodien er simpel, men vellydende, et karakteristika for samtlige fem sange. Langsomt træder flere instrumenter frem i lydbilledet og tilfører sangen fylde, mens Debiak hvisker sig igennem sangen med stor længsel. Længslen bunder naturligvis i tekstuniverset. Sangene er alle skrevet i jeg-person, hvilket giver historierne et stærkere præg, når man kender til historien bag. Det er et kløgtigt træk fra Debiak, da vi på denne måde træder bort fra sindssygen og ind i hovedet på en person, som kun er fyldt med ømme og reelle følelser.

Således begynder historien i 1934, hvor von Cosel falder pladask for den unge pige. I den efterfølgende “There She Goes” fortæller von Cosel om den betydningsfulde tid, hvor han behandlede hende: »She saw something good in me / that’s the way it has to be / Everyone I know dies in the end / always found it hard to find a friend.« Sangen kravler af sted i langsomt tempo, hvor vi får tid til at høre om von Cosels indre, der langsomt, men bestemt går itu. Sindssygen træder slutteligt ind med indre stemmer: »Days go by. Locked inside the prison / I have made in my mind / My old friends have come again / Speaking in their voices and making no sense.«

Men fokus holdes på kærligheden frem for på sindssygen, og det er det, der giver denne ep charme. Det hjælper naturligvis, at udtrykket er dybtfølt. I “My Last Desire” er vi med von Cosel på sit dødsleje. Han kan stadig ikke slippe tankerne omkring den kære Elena. Sangen er måske den mest simple på ep’en, kun udgjort af Debiak på guitar og sang. Akkordsammensætningen er køn og giver sangen et nostalgisk følende præg, og sammensat med det sidste ønske – »My last desire is just to breathe one last time while you are next to me« – er det svært ikke at føle med det svage menneske. Til allersidst træder Elenas spøgelse frem og sætter den romantiske skitse i relief: »She said “I’m happy now, there’s no life for me and you”.« Det er måske også det bedste.

Det er fem simple, men ganske rare sange, og ep’en vinder på konceptet, som den følger smukt til dørs. Sleep Station nåede aldrig at udgive ep’en, da et andet band kom dem i forvejen med en lignende konceptuel udgivelse. Derfor blev projektet ødelagt. Det har fået Eyeball Records til at forære ep’en i digital form til alle interesserede. Jeg vil derfor opfordre læseren til at bevæge sig ind på www.voncosel.com og downloade ep’en – den er anbefalet herfra!

★★★★☆☆

Deltag i debat