Plader

Tiger Lou: Trouble and Desire EP

Skrevet af Kasper Würtz

Tiger Lou er 23 år, hamrende talentfuld og naturligvis svensk. Hans første udgivelse viser en kunstner med kimen til at kunne henrykke fremtidens lyttere.

Vi har vidst det længe: Svenskerne er forbandet dygtige og er stadig et par solide stenkast foran den danske musikscene: Bob hund, Håkan Hellström, The Hives, Granada, The Wannadies og senest Jose Gonzalez er blot et par af de kunstnere, som har været med til at øge afstanden. Det nyeste saltkorn i det danske musiksår er den 23-årige svenske singer/songwriter Tiger Lou, der i daglig tale går under navnet Rasmus Kellerman. Ud over sit sideløbende electronica-projekt, Araki, har han udgivet den fine online-ep Vintervila under Tiger Lou-navnet, som er tilgængelig på hans hjemmeside. Trouble and Desire er dog Tiger Lous reelle debut.

Ep’en kickstarter med den fabelagtigt gode “Sam, As in Samantha”, som fik en smule spilletid på MTV. Den sang alene retfærdiggør ep’ens udgivelse og er fuldt på højde med Red House Painters’ bedste numre. Man fornemmer en oprigtig frygt for stagnation, når der synges: »Every day amounts to nothing / And there’s no way / I’m doing this for another ten years.« Kærligheden tager en eskapistisk form, hvor der flygtes ind i hinanden, og behovet for at undslippe virkeligheden og længslen efter den elskede flyder sammen: »This is a place where young lovers meet / This is all we need / Give us some food and some bullshit tv / We’ll bunker up for days and days / Call in sick / We’re never leaving this place.« Kellermans stemme er hjerteskærende, når der synges noget så simpelt som »Oh Sam,« for det gøres med samme intensitet, som var at finde på Ryan Adams-mesterværket Heartbreaker.

På trods af sin unge alder har Rasmus Kellerman et nuanceret og indsigtsfuldt syn på kærligheden. I næste sang er den stille længsel skiftet ud med ungdommens vitalitet. “Nova Lee” er rebelsk og har passende nok et musikalsk slægtskab til Iggy Pops “The Passenger”, og den frygt for stilstanden, som viste sig i “Sam, As in Samantha”, fortsættes, men her bliver nuet slet og ret levet helt ud: »The night is young but not as young as me / We’ve got plenty of hours to drink before we / Throw our last coins down the wishing well / I haven’t got anything left to sell.« Det er levende, fandenivoldsk og forbandet godt! “When I Was a Kid” låner sin tekst fra Fawn Gehweiler-tegneserien My Friend Flicka og minder om de glade dage, hvor Counting Crows rent faktisk var spændende at høre på.

Trouble and Desire slutter med den glimrende titelsang, der på magisk vis formår at få »tonight« og »Chinese« til at rime, uden at lytteren så meget som rynker brynene. For det hele er, som det skal være. Det kan diskuteres, om sangene er for polerede, men personligt overgiver jeg mig helt og holdent. For det er, som det skal være. Lige så naturlig som kærestesorgens længsel efter regnvejr og melankoli. Måske er der noget i vandet i Sverige. De har i hvert fald gjort det igen, og der er god grund til at holde rigtig godt øje med Tiger Lou fremover.

★★★★★☆

Deltag i debat