Plader

Minor Majority: Up for You and I

Skrevet af Søren McGuire

Minor Majority har med deres tredje plade fremvist så gennemgående gode sange, at inspirationerne – og alt hvad Norge ellers har leveret af folk-pop gennem tiderne – stort set blegner ved sammenligning.

“œGetting used to the silence / Used to waking up alone.” Norske Minor Majority slår på deres tredje udspil stemningen an allerede fra første strofe. Åbningssangen, den smukke folkballade Up for You and I, er med sin svært sørgmodige og næsten kælende melodi uden tvivl et af de smukkeste stykker melankoli, der nogen sinde er udgivet på disse breddegrader. Og fascinationen af Minor Majoritys evne til at trænge ind i de mest skjulte afkroge af lytterens sjæl er frygtindgydende stor. Det er sørgeligt, tungt og djævelsk melodiøst.

Up for You and I er Minor Majoritys tredje udspil, og selv om orkestret ikke er mere end fire år gammelt, møder man hos dem en autensitet, som man end ikke ser hos orkestre med 10 gange så mange år på bagen. Efter en lidt vaklende debut udgav Minor Majority for to år siden If I Told You You Were Beautiful, der snævrede gruppens lyd ind til et hovedsagelig akustisk udtryk.

Det er den samme følelsesladede tone, der i sin tid skabte Tindersticks, som nu ligger til grund for Up for You and I. Tro mig, det her råber på tilhængere af Tindersticks flotte force, uden at det på noget som helst tidspunkt bare tilnærmelsesvis minder om plagiat. Sandt, forsanger Pål Angelskår vil straks sende billeder af Stuart Staples ind på nethinden hos mange, men just som man tror, at Pål Angelskår med vilje forsøger at skabe en norsk variant af det respekterede engelske orkester, skifter han retning og kommer pludselig til at lyde som en afdæmpet Michael Stipe på en sen, regnfuld Georgia-aften. Minor Majority har et bedre greb om melodierne end Tindersticks og indbyder til en mere tilgængelig og taknemmelig lytteroplevelse. Sangene åbner sig hurtigt op for lytteren, og deres upolerede umiddelbarhed er ikke til at overse.

Men Tindersticks er stadig den tydeligste reference, og på den stærkt medrivende This Time rammer Minor Majority groft sagt alt, hvad der nogensinde har været mindeværdigt hos Stuart Staples og company: den rungende dybe tenor, den flotte melodi og den underliggende, men allestedsværende melankoli. Lyt bare til hvordan Pål Angelskår rammer den Staple’ske tone i den første strofe af hvert omkvæd. Det er, så mellemgulvet rykker sagte – sexet, svingende og ikke mindst så tårefremkaldende, at det halve bestemt kunne være nok.

Det samme er tilfældet i den simple A Song for Nicole, hvor den blottede violin langsomt falder ind i den enkle melodi, eller i den aggressive The Dark Half, hvor Pål Angelskår forsøger at kanalisere brudstykker af sit knuste hjerte ud via behersket vrede.

Alle sangene på Up for You and I kredser om kærligheden, hvad enten den er tabt, skjult, udløst eller indestængt. Pål Angelskår formår på fremragende vis at få sin vokal til at passe flot til de enkelte sanges stemning. I Wish You Knew er han højtsvævende, nærmest let som luft, og i den søde, twee-poppede She Gave Me Away er vokalen varm og indbydende. Bedst bliver det i pladens sidste sang, den vidunderlige Wonder If She Knows. Her møder vi Pål Angelskår som den hovedkulds forelskede, der ved, lige præcis hvilket tøj hans hjertes udkårne klæder sig i hver enkelt dag. Det er en opløftende akustisk kærligheds-popsang, der fornemt runder rejsen rundt i kærlighedens mange afkroge af.

Herfra skal der lyde de varmeste anbefalinger, og det er kun et par enkelte sange, som ikke helt holder den fantastisk høje standard, som afholder mig fra at give pladen den absolutte top-karakter… Up for You and I vil inden længe blive udgivet i Danmark, og det er bestemt ikke hver dag, man får serveret så fremragende sange på så skinnende et sølvfad.

★★★★★½

Deltag i debat