Interview

The Helio Sequence – de musikalske lag

Skrevet af Caroline Andreasen

De begyndte med at øve i deres lokale musikforretning, hvis lokaler de fik lov at låne om aftenen. Det har indtil videre resulteret i tre plader, den seneste hos Sub Pop, med spacerockens mange musikalske lag som udgangspunkt.

Midt i 90’erne i en lille amerikansk flække med et par bilforhandlere, en lille håndfuld lyskryds og ensartede rækkehus-blokke arbejdede Brandon Summers og Benjamin Weikel, også kendt som The Helio Sequence, i en musikforretning, som flækken også havde en enkelt af. Efter butikkens lukketid tillod chefen Summers og Weikel at bruge rummet til, hvad de ville, så derfor flyttede de alle andre musikinstrumenter til side og satte deres egne op og begyndte dernæst at skrive, øve og indspille musik.

Fra musikforretning til Sub Pop
På det tidspunkt var vi virkelig fascinerede af spacerockens mange musikalske lag og den mere lydlige kvalitet af musikken,” The Helio Sequencefortæller Weikel, som spiller trommer og keyboards. “Vi er fra Portland-området, og lige som i Seattle kom der herfra en masse beskidt, grunget rock frem i slutningen af 80’erne og de tidlige 90’ere. Vi ville bare lave noget helt andet med keyboards og rumklang og masser af guitarlag og -effekter.

Duoen arbejdede hårdt og målrettet, og dagen i dag kan de se deres tredje plade, Love and Distance, udgivet på Sub Pop. Der er masser af musikalske lag, en høj lydkvalitet og sangstrukturer, der gør hver The Helio Sequence-plade forskellig fra de øvrige; Love and Distance sammenblander blues- og folk-elementer med de primære ingredienser af keyboards og guitarer.

En del af det, der gør Love and Distance så scenisk, er, at The Helio Sequence befinder sig et helt andet sted, både musikalsk og fysisk. I de tre år, der er gået siden deres anden fuldlængde, Young Effectuals, har The Helio Sequence turneret en masse, og Weikel har ligeledes brugt meget tid på at turnere og indspille med Modest Mouse (han har skrevet og indspillet alle trommespor på Good News for People Who Love Bad News). Da de to endelig genfandt tid til at arbejde på en ny plade, syntes den lille musikforretning lysår væk.

I Isaac Brocks garage
Et af stederne, de endte med at indspille, var i Modest Mouse-frontfigur Isaac Brocks garage, mens han var væk for at lave overdubs og mixe Good News for People Who Love Bad News. “Det var fedt, fordi det var et sted, der var småisoleret – væk fra folk – så vi kunne virkelig larme til langt ud på natten, et tidspunkt vi arbejder bedst på. Så vi opstillede alle vores ting dér, og i to stive uger troppede vi op ud på morgenstunden og indspillede til de sene nattetimer.

Det sequencede og det organiske
Bandets navn giver på en måde den bedste beskrivelse af The Helio Sequences lyd, specielt på Love and Distance.
Idéen bag var, at vi følte os som et sequencer-band, men samtidig er der en masse organisk over det, vi laver,” fortæller Weikel. “Og Love and Distance er det organiske blandet med det elektroniske og dernæst sammenkogt, indtil alle smagsvarianter træder frem og sparker liv i den endelige ret.”

Weikel og Summers’ indflydelseskilder spreder sig bredt ud over det musikalske landkort, lige fra “syret space-rocket musik og den slags tungt orkestrerede keyboard-ting” til “sen-60’er-, 1967-hvadsomhelst,” forklarer Weikel på bedste diffuse måde.
Lige så meget som vi er et band, er vi sangskrivere, et team. Og det har vi fokuseret mere på på denne plade. Det har resulteret i en masse forskellige stilarter, fordi vi blot spurgte os selv om, hvad den enkelte sang havde brug for: Én sang har mundharmonika og akustisk guitar – noget der aldrig er sket før på vores tidligere plader. Det er egentlig en måde at brede os selv ud på og søge efter områder, hvor vi kaste os ud i nye tilgangsmåder.

Området, The Helio Sequence befinder sig i nu, kan og vil formentlig ændre sig. Som duoen selv forklarer, har målet altid været konstant: “at tage musikken, i den form som vi kender den, og flytte den i andre retninger end dem, som vi tidligere har set den bevæget mod.

Deltag i debat