Plader

Under Byen: Live at Haldern Pop

Skrevet af Martin Petersen

Hvor meget ville du betale for et visitkort?

Du står i pladebutikken med Under Byen Live at Haldern Pop i hånden, og der er nu to mulige scenarier.

1) Hjemme på din pladehylde står både Kyst og Det er mig der holder træerne sammen. Hvis dette er tilfældet, kan du trygt stille Live at Haldern Pop tilbage, hvor du tog den og forsætte din tur rundt i butikken.

2) Du ejer ikke nogen plader med Under Byen, men vil gerne have ændret på det. I dette tilfælde bør du gøre dig nogle overvejelser. Vil du betale en lille hundredekrone for at få fire livenumre, der ikke udskiller sig væsentligt fra originalerne? Godt nok er Det er mig der holder træerne sammen ikke længere tilgængelig på noget dansk pladeselskab, men derfor kan den stadigvæk erhverves til en fornuftig pris, og selv om Kyst ikke kan fås nogen steder p.t., så er det planen, at den skal genudgives om et par måneder. Med det i baghovedet er prisen på Live at Haldern Pop uhyggeligt høj.

Live at Haldern Pop er første udgivelse på Haldern Pop, et nyt pladeselskab tilknyttet den festival, hvor EP’en er optaget. Desværre byder EP’en ikke på meget nyt og er sandsynligvis udgivet af samme grund. Under byen er ved at få et publikum rundt om i Europa, og da deres seneste plade nu ligger to år tilbage, er en live-EP et fint visitkort at kunne efterlade. Optagelserne er i hus, så er det bare at udvælge hvilke numre, der skal på, og få lavet et cover.

Både Kyst og Det er mig der holder træerne sammen er repræsenteret med to numre, og det er for lidt. Når man ikke har noget nyt at byde på, er det for fedtet kun at give folk fire numre. Hvorfor ikke putte seks, syv eller otte numre på og for alvor give det nye udenlandske publikum smag for Under Byen. Det minder en del om, da Sigur Rös var det store nye; her måtte nye lyttere også forbi et par EP’er, før pladen kom, til trods for at der allerede var udgivet plader med Sigur Rös på Island.

Musikalsk er der dog ikke en finger at sætte på de fire numre. Alle numrene lyder næsten, som de gør på pladerne, måske en smule mere dynamiske; dog varer de alle sammen længere live end de gør på plade. Både Hjertebarn og Kyst er næsten to minutter længere her, end de er i originaludgaverne. Mission åbner og trækker lytteren ind, i Hjertebarn er Henriette Sennenvaldts vokal så inderligt indbydende, Legesag viser, hvor sammenspillet og velfungerende et orkester Under Byen er, og når man når Kyst, er det hele forbi. Det er ikke fair at sende lytteren sulten i seng!

Det er svært at sætte karakter på en udgivelse som denne. Hvis du hører til typerne, der scroller ned og kigger på karakteren, før du læser, vil du måske blive forundret over, at den ikke er højere, end tilfældet er. Som tidligere skrevet er denne EP ikke rettet mod det danske publikum, og for folk, der allerede er i besiddelse af de tidligere udgivelser, er Live at Haldern Pop let at undvære. Som dansk pladekøber tilbyder den mig ikke noget nyt, og havde jeg været en udenlandsk pladekøber, ville jeg næppe synes, at jeg fik nok for pengene. Når det er sagt, vil jeg heller ikke lægge skjul på, at jeg misunder de folk, der først nu skal til at stifte bekendtskab med Under Byen og venter selv spændt på, hvad fremtiden måtte bringe for bandet.

★★★☆☆☆

Deltag i debat