Artikler

Team Love – gratis download fører til øget salg

Det New York-baserede label Team Love har udgivet deres første plade, Tilly and the Walls Wild Like Children. Ud over at folk kan købe en trykt version, er hele pladen stillet til rådighed på selskabets hjemmeside i mp3-format – og det er helt og aldeles gratis. (24.10.04)Det New York-baserede label Team Love har udgivet deres første plade, Tilly and the Walls Wild Like Children. Ud over at folk kan købe en trykt version, er hele pladen stillet til rådighed på selskabets hjemmeside i mp3-format – og det er helt og aldeles gratis.

I slutningen af 2003 mødtes Bright Eyes’ hovedfigur Conor Oberst og Nate Krenkel i forbindelse med fejringen af 100.000 solgte eksemplarer af Bright Eyes’ Lifted-plade. Conor Obersts kunstneriske succes er gennem årene for alvor blevet fastslået, og det førte de to til snakken om at starte noget nyt. Et nyt label. Det skulle være kunstner-venligt med nye tilgange og politikker.

Gratis musik som promotion

Tilly and the Wall

Ganske kort tid efter gik Krenkel og Oberst direkte til Tilly and the Wall, som var det band, de ville bruge som pilotprojekt. Bandet fik at vide, at kontrakten ville være kortfattet, at den kun ville dække én plade, og at bandet ville få masser af frihed til optagelserne. Et endeligt punkt lød, at når Team Love-plader kom på markedet, ville samtlige sange også stå til gratis rådighed på selskabets hjemmeside. Og det er en slagkraftig filosofi, der vil noget, mest af alt modsætte sig det argument som den generelle pladebranche har fremsat: At download af musik sænker salgstallene og forhindrer succes.

Krenkel fortæller, at downloading sagtens kan benyttes som et promotion-værktøj. Eksponeringen er nærmest fuldbyrdig, hvilket passer Tilly and the Wall stortartet: “Jo mere musik der downloades, jo mere sælger den. Det er en måde at tage del i, hvordan det foregår i dag og ikke forsøge at kontrollere det,” har bandet udtalt.

Musikindustrien må gå planken ud
Mens pladeindustrien over en længere årrække er i stadig krig mod musikpirater og internettets potentialer – med argumenter om at dets muligheder ødelægger deres forretning – går en håndfuld kunstnere i modsat retning. Team Love, Tilly and the Wall (og mange andre verden rundt) har taget teknologien til sig og bruger den på fornyende og indbydende måder. Og dette kan, i væsentlig højere grad end musikpirater, lade musikindustrien gå planken ud. Dette er primært fordi, internettet frigør musikere for behovet for major labels, og internettet gør det muligt for musikere at markedsføre sig selv ved at forære musik væk og lade word-of-mouth-metoden træde i kraft.

Med Tilly and the Walls debutudgivelse til gratis rådighed på internettet, synes alt at pege mod denne trussel mod den etablerede pladeindustri. Band og selskab forventer at gå i nul ved 10.000 solgte eksemplarer – hvilket dog er et temmelig højt nummer for en debutplade på et uafhængigt selskab.

Men som det ser ud nu, har fritstillingen af musikken fungeret fremragende for Tilly and the Wall: Pladen har i løbet af sine to første måneders levetid rundet over 3.000 solgte eksemplarer, og bandets koncerter over det amerikanske kontinent tiltrækker stadigt flere entusiastiske fans – hvilket må siges at være en lynhurtig begyndelse for et splinternyt band.

Og man må endelig ikke afskrive Team Love som et helhjertet, men naivt forsøg. Med sine 24 år har Conor Oberst spillet og udgivet musik i 11 år, et forløb der specielt tog fart, da Bright Eyes begyndte at røre på sig i undergrunden. Sammen med sin bror har han været med til at opstarte det efterhånden velkendte Saddle Creek-selskab. Nate Krenkel har erfaring fra tidligere arbejde hos EMI og Sony. Og med den samlede viden og erfaring i bagagen lader Team Love internettet gøre, hvad det nu gør bedst: at skabe opmærksomhed i grædrodshøjde og derved skabe fællesskaber mellem alle interesserede. Og mens Team Love bevæger sig fremad, lærer de konstant af erfaringerne, de gør sig. Og et sted i baggrunden står hele industrien og kigger med…

Læs mere om Team Love på selskabets hjemmeside

Læs også Undertoners anmeldelse af Tilly and the Wall: Wild Like Children

Deltag i debat