Plader

Voltage: Building the Bass Castle, vol. 1

Voltage har en vision: The Bass Castle – et magisk fremtidscitadel. Her dyrkes en mytologi funderet omkring slottets legendariske bas, hvis frekvenser hævdes at kunne forandre lytternes liv. Voltage håber at samle trådene i al verdens hidtidige musik, og drømmens fundament er blændende!

Jeg vender og drejer coveret til dette usædvanlige debutalbum. Bagsiden er helt sort, bookletten ligner noter fra en fysiktime om strøm, transmission og spænding, mens pladsen under cd’en prydes af én fysisk formel: V = IR. Fronten viser en bunke murbrokker arrangeret i form af et lille slot. Den middelalderlige konstruktion har en port og et vindue, hvorfra en hvid ild slår sine gnister. Slottets ydmyge tårn rejser sig mod et vidunderligt illumineret træ. Det er hen under aften, for himlen bagved strækker sig i lyse røde og dunkle lilla nuancer. Der arbejdes i slottet. Den fyrige ild gemmer processen, men man føler tydeligt, at nogle arbejder med samme maniske iver som hos en alkymist, der endelig har fundet formlen for guld. Der opfindes, der skabes…

Må jeg præsentere de to medlemmer af Voltage. Mød Mr. Erik Schwartz, kaptajn ved egen støjkonsol bestående af mikrofoner, batteridrevne motorer, glockenspiel og diverse trashede marchtrommer. I fritiden designer Schwartz futuristiske basketball-sneakers. Og mød Mr. Todd Bailey, der ved duoens live-optrædener bruger en selvopfundet vakuumrørs-baseret synthesizer, kontrolleret via resterne af en guitar, en ånde-og berøringsfølsom analog synthesizer, en interaktiv smykke-kontrolleret sequencer og en Commodore 64. Til daglig er Bailey lydmand – et erhverv, der betaler ham for at opfinde elektronisk legetøj til Chicagos børnehospital og tillader ham at bygge mixerpulte i Tortoise-trommeslageren John McEntires studie.

Begge er involveret i Chicagos undergrundskunst og dedikeret til det misvisende, om end interessant, betitlede musikerkollektiv Camp Gay. Sammen deler de en drøm. Drømmen om at skabe The Bass Castle, et kunstnerkollektiv med en helt enestående kraftkilde. En bas, hvis cementerede højtalerkabinet strækker sig dybt mod jordens indre. Slottet i sig selv beskrives nærmest metaforisk som et samlingssted for mange musikalske årer. Eksempelvis nævner Voltage selv, at rapperen David Banner måtte mødes over en kop te med avantgardekomponisten La Monte Young i et af slottets himmelstræbende tårne. Det er ikke så meget et konkret ønske om at bo i et sært audio-arkitektonisk palads som et koncept om en musikalsk genrekonvergerende fremtid og almenmenneskelig accept.

Musikken i sig selv er af samme konceptuelle væsen: et vidunderligt konceptuelt monster! Albummets otte numre vælter sig i et infernalsk brølende ocean, rider på bølger af euforisk melodi og kæntrer mod klipper af monstrøs støj. Det er vanskeligt at beskrive lyden af Baileys opfindelser, men gennem hele værket brager hans indviklede og forvredne guitarstøj mellem den smadrede rytmik, mens brummende synth, højstemt råbekor eller vanvittigt klokkespil fylder hullerne ud. Den højspændte dynamik mellem strenge og trommeskind minder utvivlsomt om samme ekvilibrisme hos Death From Above 1979 eller Lightning Bolt, men befinder sig bare i en helt anden sammenhæng. Stemningen er ubeskriveligt berusende, legesyg og dog stadig så gådefuld og ubegribeligt kompleks.

De enkelte kompositioner er efterladt unavngivne af deres skabere. Schwartz og Bailey mener, at en komposition ikke på forhånd må pålægges subjektive associationer. De skal derimod være åbne spejlinger af lytterens egen forestillingsverden. Også dette udtrykker det gennemløbende koncept om friere rammer for musikken. Det virker nu snarere, som om Voltage i deres slot har åbnet en portal, hvorfra musikken er undsluppet til denne verden, udelukkende på sine egne præmisser.

Som alle sande opfindelser vil lyden af The Bass Castle ikke patenteres. Den undviger den kommercielle industris genreindeks og bekræfter sig selv som et tøjlesløst væsen, der kun vil opfattes som lyden af en mystisk vision. Underligt nok forekommer der ikke skyggen af en bas på dette fundament til fremtidens Bass Castle, men det gør nu ingenting. Det tager vel tid at konstruere denne himmelske bas, der vil runge over jorden som en allestedsnærværende undertone, men jeg glæder mig umådeligt til dagen for dens unisone kald.

★★★★★☆

Lyt til “#4”:
[audio:http://www.flameshovel.com/mp3/VOL04-04.mp3]

Deltag i debat