Plader

Department of Eagles: The Cold Nose

Skrevet af Mikkel Arre

Newyorker-duoen har tydeligvis leget sig frem til udtrykket på deres debutplade. De når at komme omkring folk, hiphop, retrorock, krautrock, anstrøg af jazz og singer/songwriter-numre. Det er til at blive kulret af … men også ret så charmerende udført.

Pladeselskabet Melodic praler i deres pressemateriale med, at The Cold Nose er den mest eklektiske udgivelse, de nogen sinde har været involveret i – og på tre linier formår de at namedroppe DJ Shadow, Pixies, Four Tet, Kid606 og Manitoba. Og så er linien ligesom lagt.
Der er ikke lige meget hold i alle de nævnte paralleller, men den brede spændvidde er i den grad til stede på debutpladen fra newyorker-duoen Department of Eagles.

De to medlemmer Dan Rossen og Fred Nicolaus er begge 23 år gamle, og albummet er løbende blevet til siden de sene teenage-år. Og man kan sagtens mærke, at d’herrer ikke er blevet gravalvorlige voksne endnu. De leger stadig løs, og det er både småirriterende og muntert. Det er bestemt ikke svært at få nok af de gakkede eksperimenter med at pitche og loope stemmer, så et enkelt vokalsample kan blive til et helt kor.

Men omvendt er det herligt, når et hiphop-nummer som “40 Dollar Rug” pludselig bliver til en håndspillet jam-session, der ender som særdeles energisk dansepunk med et strejf af kosakdans. (Når man så har tekstens indhold in mente – en beretning om at eje et vægtæppe til 40 dollar og om at spille Tony Hawk 4 på sin Playstation 2 – er man ligesom sporet ind på Department of Eagles’ muntre attitude.)

Det er svært at skrive særlig struktureret om The Cold Nose, fordi pladen selv trodser enhver struktur. Numrene varierer ekstremt meget; til eksempel består de tre første numre af hhv. krautrock a la en funky udgave af Caribou, folktronica med kazoo og til slut en organisk og analog version af DJ Shadows Endtroducing….
Sidstnævnte nummer, “Noam Chomsky Spring Break 2002”, er yderst charmerende og lader til at være fuldt og helt håndspillet. De lyse klaverskalaer og de hoppende trommer bliver dog siden suppleret af forvrænget, opklippet kvindevokal og et sparsomt Blonde Redhead-sample.

Og netop ‘charmerende’ er et rammende ord for Department of Eagles – når det ellers kører for dem. “Family Romance” er med akustisk guitar og en straight singer/songwriter-stil mere rolig end det meste af pladen, men takket være en virkelig fængende melodi fremstår nummeret som et højdepunkt. Samtidig pynter det på nummeret, at de to ikke har tungen boret ind i kinden som f.eks. i den The Strokes-inficerede “Romo-goth”, men rent faktisk tør at skrive en sang, der ikke bare er en undskyldning for at lave gøgl i studiet.

Når mine tommelfingre i den sidste ende forsigtigt vender opad, skyldes det blandt andet, at de sidste to numre i al deres omskiftelighed viser, hvor talentfulde Rossen og Nicolaus rent faktisk kan gå hen og vise sig at være. Slutnummeret “Ghost in Summer Clothes” er en yndefuld folk-sang, som virker ret traditionel – men så bliver der tilføjet Lady & Vagabonden-mandolin og aldeles uventede pauke-lyde med lydstyrke som nære tordendrøn.

Endnu mere overrumplende er “The Horse You Ride”. Hvirvlende strygere antyder, at her kommer den store kærlighedsscene i et Hollywood-drama – og så viser nummeret sig snarere at være et ulmende stykke singer/songwriter med nogle få elektroniske underlægningselementer. Nummeret minder om Blur anno Think Tank … lige indtil et nærmest manisk breakbeat kommer til i følgeskab med noget i retning af krigshyl. Det lyder måske vanvittigt, men det fungerer fremragende, ikke mindst da breakbeatets energi bliver videreført i det efterfølgende vers og omkvæd.

Og på den måde bliver “The Horse You Ride” et klasse-eksempel på Department of Eagles’ styrke: evnen til med succes at sammenstille elementer, som virker uforenelige. Men Rossen og Nicolaus har stadig behov for at luge lidt ud i de mest fjollede passager. Dem er der så tilpas mange af, at pladen gør sig bedst, når man ikke nærlytter alt for kraftigt. Men dér gør den så til gengæld også udmærket.

★★★½☆☆

Leave a Reply