Plader

Syntaks: Awakes

Skrevet af Mikkel Arre

Med sin solodebut leverer Limp- og Causa Sui-trommeslageren Jakob Skøtt et virkelig velfungerende og omhyggeligt gennemarbejdet værk, der trækker tråde til electronica a la Ulrich Schnauss og dreampop som hos Cocteau Twins.

For fire år siden udsendte Odense-kvartetten Limp deres første og eneste album, Orion. Siden da har gruppens hoveddrivkraft Jonas Munk udsendt fem album og en ep under navnet Manual – samt startet syrerockbandet Causa Sui, der sidste år udgav deres selvbetitlede debutplade. På den samme tid har Limp-trommeslageren Jakob Skøtt ud over at være med i Causa Sui været med til at lave én af Manual-pladerne – og så har man ellers ikke hørt andet fra ham.

De fire år har han brugt på sin første soloplade som Syntaks. Og Awakes-coverets gyldne bølger og drømmepalads giver en klar og helt korrekt antydning af, at Skøtt ikke er surfet voldsomt langt væk fra det solbeskinnede livsnyderlydunivers, som han og Munk præsenterede på Golden Sun. Endnu en gang får vi et møde mellem elektroniske, sine steder hiphop-inspirerede beats og en sfærisk, varm variant af shoegazer med glitrende guitarer og nærmest pergamenttynde kvindevokaler.

Og ja, der er stadig et utvetydigt skær af eskapisme over musikken, som konstant drages mod lettelse og forløsning. Men Awakes er et holdbart og egenartet værk, fordi Skøtt på denne plade formår at skabe en baggrund for virkelighedsflugten. Golden Sun svævede væk for et godt ord, hvorimod Awakes lader os få et indblik i, at der ikke kun er noget at flygte imod, men også noget at flygte fra. Med andre ord rummer Syntaks’ debut flere mørke elementer såsom kantede programmeringer og sugende synthesizere, og med dem som afsæt bliver klimakserne desto mere befriende.

Et glimrende eksempel er åbningsnummeret “Rise”. Guitartoner duver dovent, og luftige vokaler driver vægtløst rundt. Men det klikkende, bippende beat bliver ved med at være en modhage, og først da det efter fem minutter hikker sig selv frem til en slags klimaks, får guitaren lov at komme frem og rense ud med et blødt, langsomt omkvæd.

Nogenlunde samme opskrift får vi i “Kilgore Lives”, hvor et mere hektisk og nærmest opklippet beat holder ved længe, inden himmelstigen til Utopia fires ned. Nummeret viser ligesom åbneren, at Skøtt holder sig langt væk fra et af den gængse electronicas største problemer, de evindelige gentagelser. Præcis som Manual og Ulrich Schnauss forstår Skøtt at lade numrene gå fra fase til fase. Der bliver ikke bare flyttet lidt frem og tilbage på en stortromme eller et melodisample; numrene rummer tværtimod en indre, til tider dramatisk udvikling – hvilket selvfølgelig bliver nemmere at få plads, når mere end halvdelen af dem ligger omkring seks minutters varighed eller derover.

Det kan måske lyde, som om pladen er for forudsigelig, når Syntaks i så høj grad tiltrækkes af susende, hvirvlende klimakser og den store forløsning. Og nej, bølgetoppene kommer da ikke som overraskelser, når man har hørt pladen et par gange. Men de bliver aldrig kedelige, for Skøtt skammer sig ørenhørligt ikke over at trække klimakserne ud over tre-fire minutter og lade dem få tid til at blive intenst manende. Både “Stars Fell on the Shore” og den utrolig smukke “In the Wake” formår i løbet af få gennemlytninger at få lytterens ører til at længes efter lige netop forløsningen, hvor gennemsigtige Cocteau Twins-vokaler på en bund af huggende beats svæver op, op, op.

Det er tydeligt, at der ligger mange års arbejde i Awakes, og glimtvis får man fornemmelsen af, at det omhyggelige arbejde med at finpudse programmeringerne er blevet lige lovlig pertentligt og kontrolfikseret. Derfor er det virkelig velgørende, at Skøtt i titelnummeret pludselig tilføjer livetrommer, og man kan kun håbe, at eventuelle nye numre fra hans hånd får lidt flere af den slags uventede elementer.
Men der kan sikkert snildt gå et halvt årti, inden der kommer en ny Syntaks-plade, så der er tid nok til, at vi sagtens kan stoppe op hér og hylde en ekstremt gennemarbejdet, stilsikker og forløsende solodebut.

★★★★½☆

Deltag i debat