Plader

Homesick Hank: Leave It Behind

Skrevet af Lasse Dahl Langbak

Homesick Hank er i fornemt selskab på Leave It Behind. I producerstolen sidder Paul Oldham, mens hans mere kendte bror Will Oldham (Bonnie ‘Prince’ Billy) bidrager på vokalsiden. Resultatet er en samling fine americana-sange, der dog bliver en smule kedsommelige i længden.

Det skortede ikke på ambitionerne, da Homesick Hank skulle finde en producer til deres anden plade. Forsanger Kudre Haan lavede en liste over sine yndlingsproducere og tog kontakt til den første på listen: Paul Oldham, der takkede ja til opgaven. Han er bedst kendt for sit arbejde på broderen Wills to glimrende Bonnie ‘Prince’ Billy-plader I See a Darkness og Ease Down the Road. Og nu kan han altså føje et nordsjællandsk americana-band til sit cv.

Homesick Hanks 16 dage lange ophold på Paul Oldhams farm i Kentucky har påvirket det endelig resultat i både negativ og positiv retning. De tyste og ret så traditionelle sange er ikke synderlig særprægede, men bærer præg af Homesick Hanks slet skjulte begejstring for Bonnie ‘Prince’ Billy.
Omvendt er pladens to stærkeste numre Paul Oldhams fortjeneste. Det er hans opfindelse, at Catherine Irwin fra Freakwater bidrager med sin mørke og skæve vokal på “The End of the Road”. Og så er det naturligvis ham, der har præsenteret Homesick Hank for Will Oldham, som gør Kudre Haan selskab i titelnummeret. Haans svagt nasale og til tider skæve vokal kunne have sat et karakteristisk og mærkbart præg på sangene. Men han synger desværre ofte alt for ordinært. Netop derfor hører numrene med gæstevisit til pladens stærkeste. Irwins deltagelse har vist sig som en rigtig godt idé. Hendes stemme supplerer Kudre Haan fortrinligt, hvilket løfter en ellers ordinær sang. Og Will Oldham giver “Leave It Behind” det vokalmæssige særpræg, som man godt kan savne hos Haan.

I pressemeddelelsen har Homesick Hank vedlagt deres personlige gennemgang af hvert enkelt sang på pladen. Her kan man få en fornemmelse af, hvor de reelt vil hen med denne plade. Eller i det mindste med de enkelte sange. “Used Cows for Sale” er et take fra en jamsession, hvor bandet med egne ord “tåger rundt uden egentlige regler eller forudgående aftaler om hverken akkorder eller arrangement”. Men det, der lyder interessant på papiret, er svært at få øre på. Sangen er naturligvis ufærdig, men det er på en uheldig vis, der gør, at eksperimentet tangerer det ligegyldige.

Den manglende forbindelse mellem idé og resultat i “Used Cows for Sale” er et fint eksempel på Homesick Hanks største problem. De skæve idéer og den tiltrængte kant bliver oftest på tegnebrættet frem for at komme til udtryk på pladen. Og det er virkelig en skam, for Homesick Hank har nogle sange, der blot trænger til flere flosser i kanten. Godt nok er lydbilledet detaljerigt og fyldt fint ud med diverse instrumenter – fiddle-spilleren Adam French er for eksempel med på tre numre – men det er ganske enkelt for pænt. Også selv om det ikke er tænkt som en spraglet, men som en afdæmpet og stemningsmættet plade.

Leave It Behind savner en mere spændende tilgang til sangskrivningen for virkelig at gøre sig bemærket som andet end et fint album, der lidt for hurtigt og lidt for ofte reducerer sig selv til baggrundsmusik. Albummet kan ikke holde interessen fanget i særlig lang tid ad gangen. Dertil er Homesick Hanks udtryk for kedeligt og upersonligt.

★★★☆☆☆

Deltag i debat