Plader

Triosk: The Headlight Serenade

Skrevet af Lasse Bertelsen

Der er temmelig langt fra Australien til The Big Apple, men alligevel indfanger den australske trio Triosk en unik og uhyggelig NY & the skyline-stemning i deres blanding af glitch og skønhedssøgende jazz. Begejstringen vil ingen ende tage.

Triosk er en australsk trio, hvis musik bedst kan beskrives som en hybrid mellem ambient- og glitchpræget electronica og traditionel jazzimprovisation. Deres udtryk skiller sig ud på grund af den improviserende instrumentale opsætning, der forhindrer, at laptop-lydarkiverne binder og hæmmer musikken, som det ofte sker i fusioner mellem jazz og elektronik. Dette gør Triosks musik langt mere uforudsigelig end de umiddelbare referencer, man finder i jazzen som genre.

På deres første plade arbejdede de sammen med Jan Jelinek i udarbejdelsen af deres udtryk, der som nævnt primært består i den rene krystallinske improvisation over præparerede loops. På The Headlight Serenade, der er trioens tredje album, har de udviklet udtrykket betragteligt for homogenitetens skyld. Det har desuden betydet, at trioen er begyndt at arbejde med lineære sangstrukturer for at skabe flere bevidste spændinger og afstemte kontraster på albummet. Hvor det komponerede normalt står i kontrast til det improviserede, forsøger Triosk modigt at forbinde tanken og handlingen, teorien og musikkens susende kraft.

Instrumentalmusikkens evne til at fokusere på stemninger bliver her ført ud i livet til fulde med den bonus, at musikken til tider griber fat og fastholder lytteren i tonerne og rytmikkens skinbarlige skønhed. Af og til fikseres et riff, en rytmisk figur eller en enkelt tone, og lytteren får et melodisk payoff af dimensioner, men straks læner kompositionen sig tilbage og bliver en baggrund, et lydtapet.

Det ringlende klaver i “Visions IV” slår albummets tematik an såvel musikalsk som stemningsmæssigt. De bølgende, opløste skalaer i bløde mol- og brudte maj-akkorder fejer os ind i Fender Rhodes-melodien, der sammen med de lindrende keyboardsamples fanger en stemning a la shoegazepåvirket electronica som ISAN og Ulrich Schnauss. Det melodiske spektrum er således også forholdsvis stort.

De næste kompositioner fokuserer mere på det rent stemningsopbyggende, hvor der introduceres en slags medierende klimaks ved hvert akkordskift i kontrabassen. I dette ligger en stor naturlighed, der får musikken til at skifte sceneri fra storbyassociationer og New York til naturskønne omgivelser og efterlader hermed lytteren i billeder af skov og strand. I denne omvending undgår Triosk således at blive sammenkoblet med den glatte smartness, man kan forbinde med electronica og sågar glitch. Kompositionerne taler til alle som de rene stemninger og popsange, de er.

Pladens monumentale omdrejningspunkt er den grandiose “Lazyboat” på ca. 11 minutter: ét langt ambient stykke musik, der bringer mindelser til europæisk-inspirerede amerikanske film. De gestikulerede klaverakkorder, de piskende om end minimale trommer og de langstrakte keyboardflader ville kunne indgå i ethvert score til følelsesfulde film uden problemer. Dette sætter hele albummet i perspektiv, for pladen igennem er musikkens egenart netop så stærk, at visse kompositioner ville fylde alt for meget på et lærred. Den overbevisende kontrol med virkemidlerne og det melodiske overskud i eksempelvis “Lost Broadcast”, “Intensives Leben” og “Not to Hurt You” fylder så meget som popsange, at billedmateriale simpelthen ikke ville komme til sin ret.

Albummet slutter med store armbevægelser og den største musikalske afvigelse indtil nu. I en kort komposition får glitch og avantgardejazz nemlig frit spil, mens klavertemaer forkrøbles og forvanskes igennem støj og kaos. Det hele munder ud i et klassisk klaverbaseret postludium, hvor de enkelte akkordrundgange bliver spillet og produceret, som var det en indspilning af Satie eller Chopin, der var tale om. Triosk formår hermed at forbinde de enkelte usammenhængende tråde, der måtte være, og lytteren står derfor tilbage med et gyldigt bud på popmusik for det tænkende menneske.

★★★★★☆

Deltag i debat