Plader

Union of Knives: Violence & Birdsong

Skrevet af Camilla Grausen

Glasgow-trioen Union of Knives byder gennemgående på elektronisk rock. Men faktisk spænder skotterne vidt og rammer mange felter, hvor alt indgår i en gennemarbejdet enhed. Inspirationen fra Radiohead er tydelig, men det ændrer ikke på, at vi her står foran en fin debutpræstation.

Det handler om balance. Balance mellem det voldsomme og det afdæmpede, mellem modløsheden og håbet. Deraf titlen på de skotske debutanters Violence & Birdsong, der er en gedigen blanding af guitarrock, electronica med underliggende programmerede trommespor og svævende melodier.

Trioen Union of Knives består af Dave McClean, Craig Grant og Chris Gordon, hvoraf de to sidstnævnte deler rollen som frontmand. Bandet kommer fra et forholdsvis trist miljø i Glasgow, men Craig Grant og Chris Gordon fandt sammen om musikken og begyndte at se store muligheder i deres samarbejde. De lavede deres eget studie, hvor de i begyndelsen hjalp andre band med indspilninger og lavede remixes – blandt andre for Craig Armstrong og Snow Patrol.

Senere mødte de Dave McClean, der i højere grad kunne tilføre melodier og guitar til Grant og Gordons elektroniske univers. Denne nye trio blev efterhånden til Union of Knives og bandet påbegyndte arbejdet med debutalbummet; et arbejde, der stod på i to år – og medlemmerne i Union of Knives kan godt være tilfredse med deres anstrengelser.

De lægger godt ud med “Opposite Direction”, der er en dragende og stemningsfuld rocksang med blød dubbet bund. Det er et af de numre, hvor bandet har lånt sig til kvindelige vokaler – her fra Orlaith Prenderghast. Bagefter skrues der op for elektronikken og trommesporene på “Operated on”, som får en rå og maskinel lyd, hvilket fungerer godt. Her mærker man imidlertid den første (og meget tydelige) inspiration fra Radiohead.

“Evil Has Never” har igen feminin vokal – denne gang Jenny Reeve, der melodisk debatterer kærlighed med en af forsangerne med et musikalsk underlag af et kraftigt og dansabelt beat. De tre første numre viser Union of Knives’ spændevidde, der udfoldes yderligere i løbet af pladen. På de sidste etaper har numrene fundet deres mere fredfyldte sti og adskiller sig mindre fra hinanden – en række gode numre, der dog mangler det sidste særpræg for at blive virkelig interessante.

Der er unægtelig en stor inspiration fra Radiohead at finde på Violence & Birdsong, og der kan trækkes tråde til Oxford-giganternes lyd på både Amnesiac og OK Computer. “Go Back to School” er endnu et eksempel. Desuden er melodien i versene på albummets næste single “Taste for Harmony” en form for hurtigere og lidt mere positiv udgave af den gennemgående melodi i “No Surprises” fra OK Computer.

Dog er det ikke alle numre, der leder tankerne hen på de britiske radiohoved-helte. Desuden gør inspirationen i det hele taget ikke det store, for det er gode numre, Union of Knives præsterer. Trioen har ’smag for harmoni’, og alle numrene på Violence & Birdsong går en fin balancegang mellem følsomhed og voldsomhed, og det bliver aldrig for meget ud mod den ene pol. En omgang miskmask midt imellem bliver det heller ikke, men netop en fin balance – og det er den kunst, Union of Knives behersker. Violence & Birdsong er en lovende debutudgivelse, der dog ikke når helt store højder. Men potentialet er der.

★★★★☆☆

Deltag i debat