Interview

På hyttetur med Tapes 'n Tapes

Efter internet-hype og et anmelderrost debutalbum har Tapes ‘n Tapes fået større succes, end de havde kunnet drømme om, dengang historien om Minnesota-bandet tog sin begyndelse. Deres første udgivelse var en selvproduceret ep, som de indspillede ude i en primitiv skovhytte – uden helt at vide, hvad de lavede. (12.02.07)For bare et par år siden så verden unægtelig anderledes ud for de amerikanske indierockere i Tapes ‘n Tapes, end den gør efter, at det roste debutalbum The Loon blev udgivet i hele verden sidste sommer. Bandet har netop været på en længere udlandsturné, hvor de har sat deres fødder på det europæiske kontinent, i Asien og Australien for allerførste gang. Forsanger og guitarist Josh Grier har godt nok måttet bede sin “forstående chef” om at få fri fra sit arbejde som dataanalytiker, men de andre bandmedlemmer har skiftet tilværelsen som lønslave ud med livet som rockmusiker på fuld tid.

Tapes ‘n Tapes blev dannet i 2003, og deres første ep indspillede de på egen hånd under meget beskedne forhold. I vinteren 2004 tog Josh Grier og Matt Kretzmann, de eneste tilbageværende medlemmer fra den tidlige udgave af Tapes ‘n Tapes, og den daværende trommeslager op til en lille, primitiv skovhytte uden rindende vand.

Væk fra de hjemlige omgivelser, hvor de sikkert bare ville have generet deres bofæller, var planen med opholdet, som varede tre kolde dage, at indspille en ep. Men ingen af dem havde den store erfaring med at indspille, og de vidste ikke, hvilket udstyr de havde brug for.

Record making for dummies
»Vi tog ned i en musikforretning og spurgte: ’Okay, hvad skal vi bruge?’. De fortalte os så, hvad vi skulle købe,« fortæller Josh Grier. Alt det udstyr, de havde råd til, blev derefter bestilt på nettet. Og det nåede frem præcis dagen før, de skulle af sted.
Oppe i hytten anede de tre ikke helt, hvad de skulle stille op med de ledninger og mikrofoner, som de havde med i bagagen. Helt galt var det med computerudstyret: »Vi læste i manualen, mens vi indspillede,« griner Josh Grier. Han bliver afbrudt af bassist Eric Applewick, som tydeligvis er forbavset over, at ep’en blev indspillet under primitive forhold. Da det går op for ham, at den er god nok, kan han ikke lade være med at grine. For han har produceret The Loon og udnævner derfor sig selv til ’hit record maker’.

Med debutalbummets succes in mente er den titel svær at tage fra ham. Ep’ens vaskeægte lofi-lyd, som altså er utilsigtet og ikke et æstetisk valg, står efter Josh Griers opfattelse i vejen for sangene. Det omvendte er tilfældet på The Loon, som både er indspillet i et rigtigt studie og under kyndig vejledning af Eric Applewick, som ligefrem havde producererfaring i forvejen. Oveni var Josh Grier ikke længere grøn på området. »Det var halvandet år senere, og jeg havde brugt vores udstyr til at indspille for andre bands, så jeg var ikke længere helt dum og blev knap så frustreret.«
Tapes ‘n Tapes er trods alt stadig tilfredse med den lofi-producerede ep. Flere sange derfra var endda en del af sætlisten til bandets koncert på Vega i november. »De repræsenterer, hvordan vi var, dengang vi fjollede rundt. Det blev nogle ret rå optagelser, men vi kan lide sangene.«

Både sangene fra ep’en og debutalbummet kalder på en masse referencer til de sidste 30 års største indierocknavne, hvor Pavement og Wire står allerforrest i køen. Tapes ‘n Tapes vedkender sig, at de har yndlingsbands, som inspirerer dem. Sammenligningerne med andre bands ser de derfor ikke som et problem. »Det er bare referencepunkter, så det er okay – altså så længe det ikke er Phil Collins,« siger Josh Grier og uddyber: »Hvis vi har skrevet en sang, og vi kan høre, at noget lyder som et andet band, forsøger vi at ændre det.«

Tre af numrene fra den udsolgte debut-ep kan downloades kvit og frit hos Tapes ‘n Tapes.

Læs også Undertoners anmeldelse af:
Tapes ‘n Tapes: The Loon

Deltag i debat