Artikler

Undertoners guide til Roskilde ’07: lørdag

Hverken silende regn eller uoverkommelige tømmermænd oven på gårsdagens strabadser, der for nogle måske først sluttede med Brian Jonestown Massacres sene nattekoncert, er brugbare undskyldninger for ikke at troppe op foran Pavillion-scenen allerede kl. 12.

Slaraffenland

Her spiller danske Slaraffenland. Det fem mand høje og overvejende instrumentale orkester blander jazz med eksperimenterende og til tider støjende rock. Hørt før, ja, men Slaraffenland sætter via deres enstemmige råbevokaler et personligt aftryk på deres improvisationer, så alt peger i retning af, at det bliver en god start på dagen.

Efter Slaraffenland vil det ikke være en helt dum idé at smutte forbi Odeon, hvor lofi-collegepunkerne The Thermals, der er programsat kl. 12.30, allerede er i fuld sving med at forene Weezer og Guided by Voices. Den cocktail skal nok få én op på mærkerne – det bliver også nødvendigt, hvis ikke man skal kollapse af udmattelse i løbet af dagens tætpakkede program.

Dagens første navn, der skal sættes en tydelig cirkel omkring i programmet, er The National.

The National

Det er lidt ærgerligt, at de spiller allerede kl. 14.30 på Odeon, for deres underspillede og melankolske americana med Matt Berningers mørke røst i front bør indtages, efter solen er gået ned – og helst i ledsagelse med en whisky eller en stout. Men det bliver garanteret en nærværende oplevelse trods det tidlige spilletidspunkt.

Færøernes svar på Franz Ferdinand går under navnet Boys in a Band, og de kunne godt gå hen og blive et charmerende bekendtskab – ikke mindst på grund af den særegne accent. Men norske Bigbang spiller samtidig, kl. 16.00 på Orange, og deres melodiske rock, der smager af både Crosby, Stills & Nash og R.E.M., skulle være en forrygende oplevelse live. Det må stå sin prøve. Indtil kl. 17.00 for så er det videre for at høre de svenske tvillingesøstre i Taxi Taxi! fremføre deres tyste og skrøbelige folkmelodier på Lounge-scenen.

Flaming Lips seneste plade, At War With the Mystics, er på det jævne, men sætlister fra nyligt afholdte koncerter tyder på, at Wayne Coyne og co. vil diske op med et bredt repertoire, når de entrer Orange Scene kl. 18.30. Så der kan være noget stort i vente.

Bliver det et festfyrværkeri af en Flaming Lips-koncert, kommer det nok desværre til at gå ud over Holly Golightly, der går op på Astoria-scenen kl. 19.15. Hun blev for alvor kendt, efter hun medvirkede på White Stripes’ Elephant. Men hun kan nu også stå på egne ben. Det har hun gjort i mere end 10 år, hvor det er blevet til en lang række plader, som trækker på roots, blues og garage-influenser. Live skulle Golightly være ret så fremragende, så det vil næppe være et skidt træk at smutte midt under Flaming Lips for at opleve hende.

The Who

Engelske Soulsavers feat. Mark Lanegan spiller samtidig, kl. 19.15 på Arena, men de må bukke under for den stærke konkurrence. Trods Lanegans karakteristiske tobaksvokal er Soulsavers’ seneste plade, It’s Not How Far You Fall It’s the Way You Land, ikke videre spændende.

Skandinaviens svar på Sufjan Stevens, svenske Loney, Dear (alias Emil Svanängen), der med Loney, Noir har udgivet en af de fineste plader i år, er derimod værd at sætte kryds ved. Det er kl. 20.00 på Pavilion-scenen, og man kan forvente dybfølt popmusik fremført af en blid vokal med falsettendens. Noget vildere bliver det 21.30 på Orange Scene, hvor det er tid til at slå møllesving synkront med Pete Townsend. The Who kan godt gå hen at blive en af de obligatoriske rockdinosaurer, der rent faktisk leverer varen.

Norske 120 Days’ shoegaze-inspirerede elektrorock bliver der desværre næppe tid til mellem The Who og endnu et af lørdagens formodede højdepunkter, Grizzly Bear, som tager opstilling på Pavillion-scenen, præcis når midnatsklokkerne ringer. Man kan egentlig ikke forlange en meget bedre måde at afrunde dagen på end at være i selskab med Grizzly Bears halvsære lofi-folk.

Læs også en guide til søndag-onsdag, torsdag, fredag og søndag.

Deltag i debat