Plader

Parts & Labor: Mapmaker

Skrevet af Mathias Askholm

Parts & Labor lyder som noget, en tosset musikpædagog kunne frembringe i en børnehave med rigtig mange forstærkere i legerummet. Det er vildt og støjende, det er kaotisk og kontant og det er spillet i et tempo, hvor kun dopede cykelryttere og DAMP-børn på speed kan følge med.

Danmark er tilsyneladende ikke stort nok til bands som Parts & Labor. Bands, der smider deres Rolling Stones-plader på i dobbelttempo og spæner derudaf i vild og voldsom amok-rock. Bands, der spiller støjrock bevæbnet med koklokker, orgel og idérigdom. Bands, der hårdnakket forsøger at udvide rockens konventioner.

I USA er der blevet skabt en scene af eksperimenterende bands, der med rødder i klassisk Stooges og Rolling Stones forsøger at banke stammedans, rock, støj og kaos sammen til nye former for sange. Liars og allestedsnærværende Oneida er på hver deres måde eksempler på bands med succes fra dette kaotiske væksthus. Men der er mere at komme efter, og Parts & Labor er et interessant bud.

Parts & Labors 2006-udgivelse Stay Afraid var bandets første på Brah Records. Selskabet drives af medlemmerne af Onieda med mottoet “If it doesn’t suck, it’s probably not on Brah” og har som erklæret mål at udgive musik, der ikke er trendy og med garanti ikke står over for det store gennembrud. Måske et elitært projekt, men missionen er lykkedes gennem udgivelser af en række spændende bands som Oakley Hall og Parts & Labor.

Stay Afraid var ikke blot første udspil på Brah, men også det første album, hvor Parts & Labor for alvor fik deres kaotiske mix af støjrock og spastisk trommespil til at spille. På Mapmaker er de gode takter fortsat. Der er ikke skabt orden i det kaos, der er kernen i sangene, men melodierne er blevet stærkere og sangene mere helstøbte.

Recepten har de fundet i små pauser i galskaben. Som det lyder i “Vision of Repair”: »We’ve got to turn it down to build it up again.« Velplacerede pauser i det tætpakkede lydlandskab giver netop guitarernes pumpende kraft plads til for alvor at brage igennem. På denne måde bliver der plads til også at vise blødere sider af bandet, end der hidtil har været plads til.

På et label med syrehovederne fra Oneida som kreative chefer kan det være svært at overraske og provokere. Med sin outrerede orgelrock med vold-spade og hovedpine-tempo ligger Parts & Labor da også faretruende tæt op ad labelfædrene. Lighederne skyldes ikke efterligning, men snarere den samme skæve tilgang til at skrive sange. Parts & Labor er ude i samme mission som Oneida, nemlig kampen om at udvide sangskrivningens dogmeregler.

Musik er i dag ikke nødvendigvis kunst. I en tid med supermarkedsmuzak og pophits, der alle skrives over samme form, er det altid forfriskende med bands, der går andre veje. Parts & Labor laver anstrengende musik, der kræver noget af lytteren. Eksperimenterne bliver ikke altid lige lytteværdige og skurrer let i ørerne. Men mellem de støjende guitarer og under trommeslagerens vilde tæsk findes der guldkorn, som bestemt skal opleves.

★★★★☆☆

Lyt til “Fractured Skies”:
[audio:http://www.scjag.com/mp3/jag/fracturedskies.mp3]

Deltag i debat