Nyheder

Rump Recordings fanger engelsk electronicaduo

Sam Britton og Ollie Bowns udskejelser under navnet Icarus kan ikke just betegnes som lige ud ad landevejen. I et spændingsfelt mellem avantgardistisk kompositionskunst, elektroakustiske eksperimenter og kantet electronica med visse Autechre-træk har duoen udgivet seks plader siden 1998.

Anmelderne har været meget delte (her på siden var vi f.eks. ikke begejstrede for 2004-pladen I Tweet the Birdy Electric) – men hvad gør den vrisne halvdel af anmeldelserne, når man har gode venner? Kieran Hebden alias Four Tet har i al fald sjældent ladet en chance for at rose Icarus gå fra sig, og duoen har da også remixet for ham.

19. november udgiver Icarus så album nr. syv. Det hedder Sylt og gør dem til de første udenlandske kunstnere på det danske electronicalabel Rump Recordings. Selskabets stifter, Jens Christiansen, fortæller til Undertoner, at kontakten kom i stand, efter at Rump var involveret i at hyre Icarus til en festival i Århus for et par år siden.
“På grund af deres koncerters improviserede karakter havde Icarus i løbet af deres sidste to turnéer optaget alle deres koncerter, og pludselig dumpede der en mail ind, hvor de spurgte, om vi havde lyst til at udgive en live-plade med dem.”

Det endte dog med, at halvdelen af pladen blev studieoptagelser, men de to lange livepassager står helt centralt, forklarer Christiansen: “De er 100 % uredigerede og er i deres samlede længde på ca. 40 minutter et indblik i, hvordan en Icarus-koncert kan lyde: afsindige rytme-forløb med musique concrète-inspireret instrumentering samt lange non-repetitive tonale forløb, bl.a. baseret på optagelser af balloner. En menneskelig og til tider humoristisk version af Autechre, om man vil.”

I anledning af Sylt bliver der mulighed for at høre Icarus to gange i Danmark. 12. oktober indtager de Brorsons Kirken i København, hvor danske Acustic i øvrigt har planer om at fremføre et nyskrevet værk for kirkeorgel og laptop. Aftenen efter kan århusianerne bruge lørdag aften på Musikcaféen i selskab med Icarus.

Om skribenten

Mikkel Arre

Biografi: Der skete noget, da jeg hørte Oasis' What's the Story... Jeg kan ikke forklare, hvordan traditionalistisk rock kan give intens lyst til at begynde at høre drum'n'bass og alskens anden electronica. Men sådan gik det, da jeg var 12-13 år gammel. Katalysatoren var P3: Det Elektriske Barometer, Thomas Knaks fredagsprogrammer og for længst hedengangne Beat.
Engang skrev jeg for Murmur. Så skrev jeg for Undertoner i 10 år plus det løse. Nu skriver jeg mestendels for fagbevægelsen.

Fem favoritalbums:
Stars of the Lid: The Tired Sounds of... Hood: Cold House Modest Mouse: The Moon & Antarctica Autechre: Peel Session Steve Reich: Music for 18 Musicians

Skriv et svar

boeger