Plader

Beneva vs. Clark Nova: Sombunall

Skrevet af Mikkel Arre

“Melankolsk electronica” er en kategorisering, man efterhånden har hørt en hel del gange i dette årtusinde. Det behøver der ikke være noget galt med – medmindre man synes, man har hørt ikke bare kategorien, men også selve musikken en hel del gange før.

Grundlæggende set er der vel ikke nogen indlysende årsager til at ønske sig Pretty Maids tilbage på den danske musikscene, og efter at have hørt debutalbummet Sombunall fra norske Beneva vs. Clark Nova må man konstatere, at Pretty Maids tilmed tog fejl, da de kaldte et album for Anything Worth Doing Is Worth Overdoing.

Dermed ikke sagt, at Beneva vs. Clark Nova lyder som Pretty Maids – det er faktisk svært at finde en dårligere sammenligning – men de to herrer fra Oslo leverer med deres lige lovligt omhyggeligt programmerede og producerede debut et fint bevis på, at gode ting ikke bør overdrives.

Det lyser ud af den melankolske electronica på Sombunall, at de to nordmænd kan deres kram, når det kommer til at programmere hektiske beats med drum’n’bass-agtige synkoperinger i ascendanten. De er særdeles ferme til at klippe rytmer op – men så dårlige til at høre, hvornår de skal holde op igen, at de når at klippe store dele af pladen i stykker.

Det er i al fald meget betegnende, at åbningsnummeret “It’s Twins (the Babies Said)” virker meget ujævnt og føles, som om det aldrig rigtig kommer i gang. Det starter ellers lovende med sarte klarinet-toner, der glider hen over de blippende programmeringer som blidt sollys over en dugvåd plæne. En lys banjomelodi plinker sig gennem lydbilledet, og duoen er godt på vej til at score point for overraskende instrumentering. Men så begynder de opklippede rytmespor at blive et irritationsmoment. Idéen om at ville lege med start/stop-dynamik er fin nok, men nummeret når aldrig at få det flow, som start/stop-finten er nødt til at kunne læne sig opad.

De lige vel minutiøse og hvileløse programmeringer afsporer også numre som “Lazy But Comfortable Size” og “Poligraph Polygraphikov”, hvor melodier og klangflader ikke når at få mere end et halvt ben til jorden, før de tikkende beats snubler derudaf og afsporer alle gode tiltag.

I og for sig kunne man jo være ret ligeglad med, at to nordmænd har lavet en electronicaplade, der for størstedelens vedkommende ikke skiller sig ud fra alle mulige andre electronicaplader. Eller det kunne man i hvert fald, hvis det ikke lige var, fordi der rent faktisk er nogle stjernestunder undervejs. Den ellers temmelig åndssvagt navngivne “88 Kilos of Excrement” demonstrerer på fornemste vis, at Beneva vs. Nova Clark kan deres kram, når det gælder det klassiske makkerpar spænding og forløsning. Her skruer de lidt ned for de synkoperede rytmer og vover at lade et lidt mere direkte og bastant beat holde nummeret i gang. I og med at det er knap så flimrende som de øvrige beats på pladen, bliver det mere kropsligt – og vupti, pludselig virker start/stop-tricket, fordi rytmen når at slå rødder i nakken, fødderne, eller hvad man nu ellers vipper med. Tilmed krydrer duoen nummeret med en skrabet, fløjlsblød synthmelodi og nogle forvrængede syntetiske strygerflader, der giver nummeret en fin fylde og skønhed.

Lige så strålende er afslutningsnummeret “Nothing, Only Worthwhile”, hvor lag på lag af susende synths, nynnende vokaler, akustisk guitar og klokkespil fører til en betagende og nænsom finale – hjulpet på vej af et stille og roligt 4/4-beat, der er herligt fri for krumspring og krummelurer.

Beneva vs. Clark Nova gør et par behjertede og nogenlunde vellykkede forsøg på at skrive regulære sange med “His Freefloating Affection” og “With Love, Etc.”, hvor sangerinden Therese Aune lægger kantet vokal til. Især i førstnævnte er der patos for alle pengene, hvilket stritter noget i forhold til resten af pladen, men ikke desto mindre klæder det duoen, at de forsøger at variere deres kompositioner på den måde. Man kunne bare godt ønske sig, at de havde ladet både variationen og de ganske fængende melodier gå igen på lidt større dele af deres debutalbum.

★★½☆☆☆

Deltag i debat