Plader

The State, the Market & the DJ: New Speak

Skrevet af Signe Palsøe

Danske The State, the Market & the DJ fanger på deres albumdebut en krystalklar kølighed, der formår at være både minimalistisk og vidtfavnende. Desværre gør en kluntet tekstside det ofte svært at tro på musikkens triste budskaber.

Når 2008 om ganske få måneder skal gøres op i lister, tal og navne, vil The State, the Market & the DJ være selvskrevet til prisen for “mest pompøse navn til dansk, debuterende band”. Det højtravende ved The State, the Market & the DJ viser sig dog at starte og stoppe ved navnet. New Speak er en temmelig nedbarberet størrelse, hvor simple guitarfigurer og vibrerende lydflader overtrukket med knugende vemod udgør en skabelon til videre bearbejdning.

At to af gruppens fire medlemmer har afsæt i det københavnske jazzmiljø, er svært at høre på New Speak. Forsanger Erwin Thomas, der for tre år siden debuterede med soloalbummet Songs from My Apartment, står bag kompositioner såvel som sangskrivning, og der kan da også drages tydelige paralleller fra hans tidligere arbejde til lyden på New Speak. Udtrykket er dog mindre poppet, og de smukke, men kølige lydflader er med til genremæssigt at placere The State, the Market & the DJ’s udgivelse i den skandinaviske americana – det, der med et populært udtryk betegnes som nordicana. Albummets spændvidde er dog temmelig stor, og de enkelte numre gennemgår ofte en metamorfose og ender et sted fjernt fra udgangspunktet.

Et godt eksempel på denne opbygning er at finde i “Consumable”, hvor en stram start af bas og hi-hat veksles med herrekor for til sidst at munde ud i prototypen på harmonikabaseret americana, der emmer af ensomme lejrbålsnætter på øde stepper. Desværre halter nummeret på tekstsiden, hvor det noget lallede omdrejningspunkt: »love, love, love, love we’re all gonna die / love, love, love, love goodbye, oh, goodbye,« gør det svært at tage de tunge tanker alvorligt.

Den samme problematik gør sig gældende i “Venka”, der med omkvædet: »Venka, I worry for you, although I shouldn’t do / but you seem so sad, I hope that one day you’ll be glad,« mest af alt minder om et sangskriverprojekt fra en efterskole, hvor de stille passager uvægerligt ender som en portion overfladisk sødsuppe. Hvis man kort abstraherer fra lyrikken, er “Venka” dog et fint stykke kompositorisk arbejde, der går fra stille fingerspil over en halvrocket passage med klaver og trommer for at ende i et par minutters rendyrket shoegazer.

Hvad New Speak savner på tekstsiden, formår The State, the Market & the DJ til gengæld at levere til UG i vokalarrangementerne, der er en fornøjelse at lægge øre til gennem albummets samfulde 40 minutter. På “Sweet Marie” akkompagneres Erwin Thomas af en kvindestemme, der smyger sig så nært hans eget toneleje, at de to næsten smelter sammen. “1981-1990” tager dog prisen som albummet bedste, med sin gåsehudsfremkaldende vokal, der er noget nær umulig at placere – stammer den fra en enkelt sanger eller to? Teksten fortæller som altid en trist historie, men udleveres denne gang på et mindre gebrokkent engelsk, og hele herligheden afsluttes flot med et mandligt korarrangement i et instrumentfyldt lydbillede, hvor der endda sniger sig en saxofon ind.

Alt i alt må New Speak betegnes som en udmærket debut, der dog ikke ligefrem går direkte i blodbanen. The State, the Market & the DJ’s flirt med americana betyder, at teksterne ofte ender som bærende element i de beskedne instrumentelle omgivelser; en hovedrolle de desværre ikke kan bære. Der hersker ingen tvivl om, at bandet besidder et stort potentiale i form af deres kompositoriske såvel som instrumentelle dygtighed, og med en stærkere sangskrivning vil de fire musikere være i stand til at fremelske den slags musik, der virkelig trænger ind og giver mening.

★★★★☆☆

Deltag i debat