Plader

Peter Broderick: Home

Skrevet af Signe Palsøe

Home indeholder to slags sange. Dem, der kræver sin lytters tålmodighed og nok skal lukke op, hvis bare du banker på længe nok. Og dem, hvor der bare ikke er nogen hjemme, hvor længe du så end bliver stående på dørmåtten.

Hjem – det er der, hvor jeg kan være mig selv. Hjem – det er der, hvor sofaen står. Hjem – det er der, hvor der lugter. Alt efter, hvor kreativ du er, eller hvor mange reklamer for ejendomsmæglerne i Home, du har set, kan du nok komme op med en eller flere passende definitioner.
Peter Broderick har på sin anden fuldlængdeplade forsøgt sig med en række mere kunstneriske af slagsen. Netop dette emne må da også have en bred og vigtig betydning for musikeren, da han oprindeligt kommer fra den amerikanske landbrugsstat Oregon, som meget vel kunne have inspireret albummets idylliske cover. For få år siden flyttede han til København, hvor han blandt andet har været en del af Efterklangs live-besætning.

Efterklang er ikke den eneste sværvægter, den kun 21-årige musiker kan angive som samarbejdspartner på sit CV. Med en række kundskaber inden for klassisk musik i bagagen har han arbejdet med instrumentering for klassiske musikere såvel som folk-inspirerede kunstnere, hvor M. Ward kan nævnes som hovednavn. Brodericks nyeste udgivelse trækker både på korarrangementer, som de typisk kan høres i Efterklangs musik, og mere folkede opsætninger med guitar og klaver, der kendetegner M. Wards udgivelser. Dette foregår dog, uden at Broderick på noget tidspunkt bliver et plagiat, for hele vejen igennem holder han fast i sin egen, veldefinerede lyd.

Intimitet er et nøgleord omkring denne lyd. Ro og tryghed er også værd at tilføje. Alt i alt kan der påduttes begreber, som de fleste nogenlunde normaltfungerende mennesker nok vil kunne se for sig i en Home-reklame. På Home kommer de til udtryk ved en ensartet, behagelig lydstrøm, der ikke byder på markante afstikkere. “Games” åbner med et mangelaget korarrangement og nogle stille guitarakkorder, som også er essentielle virkemidler på resten af albummet. “And It’s Alright” og “With the Notes in My Ears” fortsætter ad samme spor, men tilføjer sang og stille percussion, og især sidstnævnte hæver sig fra det jævnt hyggelige til det helt fine. Bedst fremstår dog “Below It”, hvis energiske guitarspil og flot opsatte korarrangement – sammenlignet med de to ovennævnte numre – rummer noget mere saft og kraft end pladens øvrige numre.

Albummet holder et jævnt, pænt niveau, men enkelte passager fremstår om ikke dårlige, så i hvert fald mere ligegyldige og undværlige. “There and Here” gør ikke meget væsen af sig og virker i bedste fald som en musikalsk parentes med lidt spredt »Uuh-uuh« og fingerspil, og afslutteren “Games Again” virker noget lang i spyttet og kunne snildt have været fyret af på den halve tid, uden at nogen ville lide afsavn.

Home har bestemt sine fine øjeblikke og er værd at stifte bekendtskab med, hvis den nødvendige tålmodighed er til stede. Det kunne have klædt Broderick at benytte sig af en anelse flere dramatiske elementer, som vennerne i Efterklang gør det, for på nuværende tidspunkt mangler hans musik lige the final touch for at være helt – ja – hjemme.

★★★★☆☆

Lyt til “And It’s Alright”:
[audio:http://www.peterbroderick.net/wp-content/uploads/2010/05/02-And-Its-Alright.mp3]

Deltag i debat