Artikler

Svedhytten – et tilbageblik på Roskilde ’09

Undertoner-redaktionen har omsider genvundet balancen efter omfattende dehydrering og ser tilbage på Roskilde ’09 – svedens år – og opruller kritikpunkter og skulderklap.

Gisp! Mine øjenlåg er tunge. Min hals er tør. Små vandpytter ligger på mine kinder. Jeg krabber ud til hegnet og lader morgenurinen sprøjte i støvet ved hegnet. Trækker min madras ud af teltet, og i skyggen for solen tiltusker jeg mig et par timers søvn mere.

Sådan forløb hver eneste morgen på Roskilde Festival 2009. Varme manglede der bestemt ikke. Faktisk var det den varmeste i 33 år og slog dermed sidste års varmerekord. Men godt vejr redder ikke en festival alene, for så kunne vi lige så godt være taget på chartertur. Det ville måske endda have været lidt billigere. Leveomkostningerne på Roskilde Festival er jo relativt høje, og nu slap jeg godt nok med 700 kr. (det kostede festivalbilletten vist første gang, jeg var af sted i 1995) for mediecamping og -akkreditering, men dem, der havde betalt fuld pris, kunne have kommet mange andre, varme eksotiske steder hen for deres 1800 kr. – og samtidig steder, hvor leveomkostningerne ville have været væsentlig lavere.

Publikumsbegejstring? Foto: Thomas Kjær.

Publikumsbegejstring? Foto: Thomas Kjær.

Så man skal have valuta for pengene. Den slags elsker vi tilbudsjagende danskere jo, i et land hvor Netto tilsyneladende åbner flere butikker om dagen end McDonalds. Tja, man kunne jo i hvert fald få god samvittighed over at tage toget til Roskilde i stedet for at svine atmosfæren til i et fly. Green Footsteps fyldte således en del af festivalen, hvor man kunne få en god plads på campingarealet ved at sætte nogle grønne fodspor inden festivalen. Et godt initiativ fra festivalen for at gøre ungdommen bevidste om klimaet i et år, hvor København holder det afgørende COP15-møde i december, hvor verdens ledere gerne skal sætte finanskrisen til side til gengæld for nogle nødvendige skridt mod en stærk reducering af verdens CO2-udslip. Men de mulige fodspor var lidt vage, hvorfor det var nemt at blive ‘grøn’. Eksempelvis var et grønt fodspor at holde en klimavenlig fest. Det ville være mere klimavenligt ikke at holde fest. Eller man kunne optjene et grønt fodspor ved at gennemgå sit elforbrug på elsparefonden.dk. Det hjælper jo ikke meget, hvis man ikke ændrer sit el-forbrug. Så var der mere pondus over de grønne fødder på menukortene, der angav, at her spiste man miljørigtigt (det var så åbenlyst de vegetariske retter), eller Odeon-scenen, der havde miljøvenlige skærme og LED-belysning. Så kan det bare undre, at Roskilde Festivalen ikke havde installeret det på de andre scener også.

Men nu er det jo en musikfestival og ikke en miljøfestival, så det vigtigste sted at hente valuta for pengene var jo på musikken. Jeg er normalt ikke en person, der brokker mig over programmet, da jeg altid mener, at dem, der gør det, har for snæver en smag. Og det er da heller ikke, fordi årets program var dårligt; men der var nogle huller. Jeg kom f.eks. sjældent over på Cosmopol, fordi det meste, der spillede der, lige så godt kunne være hentet fra Vegas natklubber. Jo, jo, der var da nogle spændende afrikanske navne, men der manglede i dén grad noget opfindsom hiphop, der kunne få armene over et hoved, der samtidig kunne få lov at boble af glæde over velleverede rim. Det virkede, som om hele budgettet var fyret af på Kanye West og Lil’ Wayne. Og sidstnævnte kom som bekendt ikke. ‘Nuff said.

Faktisk var Pavilion-scenen den mest spændende (råbte musikmagasinet, der beskæftiger sig med den alternative musikscene), da der her var et lineup, der var en indie-festival værdig. Suppleret med de intime koncerter på Astoria og Arena, så programmet faktisk helt fornuftigt ud. Der var selvfølgelig det sædvanlige problem med lidt for mange bands, der har spillet i Danmark inden for det seneste år, bl.a. Mono, Gang Gang Dance, The Dodos, Black Dice, Marissa Nadler, Fucked Up og Fever Ray, men Roskilde-bookerne skal samtidig have ros for at have tiltrukket kuriositeter som Shugo Takumaru, Paavoharju, St. Vincent, The Soft Pack, Marnie Stern, Micachu and the Shapes og Deerhoof, der ikke har været i landet i fem-seks år.

Programmet var fint for os nysgerrige sjæle, men det er jo ikke os, der køber alle 75.000 billetter, og der manglede nok nogle lidt mere samlende hovednavne. De to nostalgiske 90’er-koncerter med Nine Inch Nails og Faith No More var begge fremragende, men havde alligevel ikke bred nok appel til at trække de store masser, og Nick Cave and the Bad Seeds spillede sidste år som Grinderman og har også for nylig spillet i Danmark, så det kunne heller ikke lokke gæsterne. End ikke Pet Shop Boys med et nyt album i tasken kunne ændre noget, og de burde da ellers tiltale Roskilde Festivalens stigende clubbing-publikum.

Måske er det konkurrencen fra de mange andre kultur- og oplevelsestilbud, der gør, at Roskilde Festival simpelthen ikke kan trække så mange mennesker som hidtil og derfor må skalere ned til 50.000 og satse mere målrettet på musikprogrammet. Noget af det faldende musiksalg skyldes jo ikke kun ulovlige downloads, som musikbranchen ellers tror, men i høj grad også den mere populære gamer-kultur, og et telt med e-sports på festivalpladsen er da klart en måde at tilfredsstille det segment på, men der er næppe særlig mange gamere, der gider at betale 1800 kr. for at spille i et tonservarmt telt, når de kan gøre det så mange andre steder for færre penge. Det forbliver en parentetisk distraktion fra musikken på linje med biografen, skate-rampen og de mange andre alternativer. Desuden gjorde det egentlig ikke så meget, at pladsen ikke var propfyldt, da det gav indtryk af et mindre klaustrofobisk rum. Men måske er jeg bare ved at blive gammel, og det kostede desværre noget intensitet på Arena ved de mindre populære koncerter.

Til gengæld blev Arena som sædvanligt problematisk ved populære koncerter med bl.a. Fleet Foxes, Malk de Koijn og Yeah Yeah Yeahs. Teltets placering i hjørnet gør, at der dårligt er plads til aflastning, når det store ryk kommer. En anden problematisk scene er Astoria. Ideen er hyggelig og god, men ved overbefolkning er den iltfattig, og endnu værre er det, at kunstnerne tilsyneladende bliver tvunget til at fylde en time ud, selvom de måske ikke har sange til det. Konferencieren var således flere gange inde og tvinge ekstranumre ud af publikum og band uden grund, og det ødelagde desværre flere koncertoplevelser.

Samtidig kunne distributionen af vand på sådan en varm festival også være bedre, eksempelvis kunne boderne godt levere gratis vand også, men det er jo nok en af den slags logistiske problemer, der er med til at hæve billetprisen. Alt brokkeriet er i virkeligheden små justeringer, som Roskilde Festival måske allerede er klar over. Det afholder mig i hvert fald ikke fra at komme og svede i mit telt til næste år igen.

Det skrev vi om på festivalen:

Roskilde ’09: Twins Twins, Rubberhead Banditz, 28.06.09
Roskilde ’09: Cody, Men Among Animals, The Telstar Sound Drone, 29.06.09
Roskilde ’09: Vinnie Who, Opgang F, Bodebrixen, 29.06.09
Roskilde ’09: Ginger Ninja, Kira Kira, MFMB, 30.06.09
Roskilde ’09: Harry’s Gym, Gianna Factory, 30.06.09
Roskilde ’09: Jooks, The Megaphonic Thrift, 01.07.09
Roskilde ’09: Babian, Kellermensch, Tako Lako, 01.07.09
Roskilde ’09: Lucy Love, Social Distortion, Lucinda Williams, 02.07.09
Roskilde ’09: St. Vincent, Mew, 02.07.09
Roskilde ’09: First Aid Kit, Fleet Foxes, ISIS, 03.07.09
Roskilde ’09: Baddies, Frightened Rabbit, Shugo Tokumaru, 03.07.09
Roskilde ’09: Nick Cave and the Bad Seeds, The Field, 03.07.09
Roskilde ’09: The Mars Volta, Jenny Wilson, The Soft Pack, 03.07.09
Roskilde ’09: Paavoharju, Oh No Ono, Marnie Stern, 04.07.09
Roskilde ’09: Marissa Nadler, The Dodos, Micachu and the Shapes, 04.07.09
Roskilde ’09: Cut Off Your Hands, Tony Allen, The Pains of Being Pure at Heart, 04.07.09
Roskilde ’09: Fever Ray, Dungen, Black Dice, 04.07.09
Roskilde ’09: Malk de Koijn, 04.07.09
Roskilde ’09: Peter Doherty, Eagles of Death Metal, 05.07.09
Roskilde ’09: White Lies, The Whitest Boy Alive, 05.07.09
Roskilde ’09: Deerhoof, Yeah Yeah Yeahs, Coldplay, 05.07.09

Deltag i debat