Plader

Peter Broderick: 4 Track Songs

Peter Broderick udgiver her en samling tidlige kreationer, der er så kedelige, at det virker unødvendigt, at de overhovedet er blevet udgivet.

Peter Broderick, der er født og opvokset i Oregon, har efterhånden været i Danmark i et stykke tid og er herhjemme kendt som en del af Efterklangs liveband. Ved siden af er han dog en flittig solokunstner, og han har for ganske nylig udgivet albummet Music for Falling from Trees – en samling musik skabt til danseforestillingen “Falling from Trees”.

Nu kommer så 4 Track Songs, der har sine rødder en del længere tilbage i tiden; alle numre er kreeret, før der var pladeselskab og -kontrakt inde i billedet, og som albumtitlen så rammende og upoetisk beskriver, er her tale om musik, som er indspillet på en firespors-båndoptager. Titlen lover med andre ord ikke det store, og det får man heller ikke med dette album: Broderick byder på 25 primært vokalløse melodier indspillet på en skrattende båndoptager, hvor lydkvaliteten ikke overraskende er mildest talt ringe.

I nogle tilfælde ville det måske godt kunne give en lækker effekt, at musikken var indspillet på ovennævnte vis, men i Peter Brodericks tilfælde virker udgivelsen af disse gamle melodier – der primært fremstår som små, uskyldige og legende sessioner på teenageværelset – mest af alt som et forsøg på at promovere sig selv og sin musik på en alternativ, bohemeagtig måde. Det fungerer dog slet ikke; i stedet er det faktisk bare irriterende og lidt for smart.

Når der for størstedelen af numrenes vedkommende er tale om rent instrumentale numre, er den omtalte spillemåde endvidere snarere ødelæggende end fremmende for musikken. Ingen af de benyttede instrumenter kommer til deres ret (og der er ellers alt fra ukulele over klaver og mundharpe at finde); derfor er det også de numre, hvor der indgår vokal, som er de klart mest vellykkede. Ikke engang disse kommer dog i nærheden af at være rigtig spændende.

Jeg kan godt se, at det kan være fascinerende at få et indblik i en kunstners tidlige arbejde; man er i nogen grad sikret, at ingen udefrakommende faktorer som managere og pladeselskaber har påvirket det endelige resultat i en jagt på profit, og man kan muligvis lære mere om kunstneren og dennes musikalske baggrund. MEN med en udgivelse som denne er man også nødt til at være enormt selvkritisk, og det har Broderick i mine øjne ikke været, da han samlede numrene på 4 Track Songs og besluttede, at det var godt nok til en udgivelse.

F.eks. er ”Bad Song” og ”Bad Song #2” simpelthen bare, ja, hvad ellers: dårlige sange! Og når nu kunstneren tydeligvis selv erkender dette faktum ved valget af sportitler, kan det kun undre, at han overhovedet har haft et behov for at dele disse numre med omverden – eller skulle man driste sig til at sige belemre omverden med disse…?

Enkelte numre er dog stemningsfulde og flotte, men de er desværre undtagelsen, der bekræfter reglen, for langt størstedelen er bare utroligt kedelige og ensformige. Jeg må desværre sige, at 4 Track Songs ikke har nogen fremtid på mit anlæg. Det er en skam, at Broderick fandt det nødvendigt at udgive denne samling numre. Han har jo bevist, at han den dag i dag sagtens kan lave flot og dygtigt udført musik, så hvorfor rippe op i en knap så imponerende fortid?

★½☆☆☆☆

Lyt til “The Cold”:
[audio:http://www.peterbroderick.net/wp-content/uploads/2010/05/11-The-Cold.mp3]

Deltag i debat