Plader

Valutan: Bright Lights Big City EP

Skrevet af Mikkel Arre

Inde i byen, altså inde i city, skinner forretningsfacaderne og finansfolkenes hovedkvarterer så skarpt, at man er nødt til at bære den kølige distances solbriller for at klare sig. Det har svenske Valutan lavet en skrabet electropop-ep om.

Ingen har de senere år givet en så præcis musikalsk skildring af storbyforstædernes regnvejrsdeprimerede ensomhed som engelske Burial, der med pladerne Burial og Untrue tegnede et knugende billede af manglende medmenneskelig kontakt og understimuleret følelsesliv i betonblokkene. Den svenske electropopduo Valutan har også et samfundsbeskrivende sigte – her er blikket bare drejet 180 grader, væk fra forstadstomheden og ind mod centrum.

Derinde i metropolernes midte er der ikke bedøvende røg og Playstation-spil på programmet. Det går stærkt, der skal købes, der skal sælges, store summer skal skifte ejermand på sekunder, og der skal frem for alt tjenes penge. Tjenes skal markedskræfterne også, og det er her, det vandkæmmede, nålestribede og nystrøgne centrum ender i nogle af de samme ulykker som stenerne i storbyens randområder. For ikke blot reguleres markedet af en usynlig hånd – hånden er også kold, følelsesløs og uden fornemmelse for at skabe det gode, humane liv.

Det er ikke kun, når det gælder temaer, at der er visse paralleller mellem Burial og Valutan. Såvel Joel Lindbergs spartanske produktioner som Christian Swenneheims let afsondrede vokaler bærer noget af den samme melankoli som den sky englænders musik. Det er kun det lettere two-agtige synkoperede beat i ”Slip Through Like a Transaction”, der giver direkte mindelser om dubstep-ikonet, men Lindberg evner ikke desto mindre også at få ganske minimalistiske beatprogrammeringer og skærende, ru støjflader til nærmest at dirre af ensomhed.

Hvis Valutans musik virkelig er electropop, er vi i den helt skrabede ende af genren. Numrene er stort set blottede for melodilinjer ud over dem, Swenneheim synger, og de synthstrejf, der trods alt er, fungerer ikke som andet end netop sporadiske, drypvise strejf. Man kan sige, at der er tale om en syrebadet udgave af Junior Boys: fermt producerede beats og lettere distanceret vokal, bare mere køligt og råt.

Lindberg og Swenneheims portrætprojekt er desværre kun delvist vellykket. Problemet er især tekstsiden, der ikke virker tilstrækkeligt skarp og stringent. Det forekommer eksempelvis ikke at være isnende nok, når de glittede magasiner og filmenes idoldyrkende forhold til forretningsverdenen i ”Make a Name as a Businessman” bliver præsenteret som årsagen til, at folk står i kø for at komme ind i businessmiljøet.
Teksterne er også så forskellige rent stilistisk, at jeg bliver i tvivl om, hvornår Valutan er ironiske, og hvornår de er ærlige. I titelnummeret skildres byen via bastante linjer som »one move, and the hounds will catch your scent« og »this is the production of waste / this is the shipments of plague,« mens teksten til ”What’s Your PPP?” – efter alt at dømme noget så uvant som et popnummer om CSR – er anderledes underspillet i sin skildring af, hvordan dét at give penge til velgørenhed er forretningsverdenens måde at holde glorien højglanspoleret.

Rent musikalsk balancerer Bright Lights Big City EP mellem effektfuld kølig monotoni og lidt enerverende tomgang. Numrene står og falder med vokalmelodierne, og når de er så catchy som i titelnummeret, har Valutan fat i noget godt. Omvendt bliver ”Slip Through Like a Transaction” ikke til meget mere end tre minutters ikke videre ophidsende rytmespor, fordi Swenneheims vokal er så tilpas uklar og henkastet, at den ingen aftryk sætter.

Af de fem numre på ep’en kommer de fire fra Valutans første fuldlængdealbum, Blame the Voters. Ep-numrene er de klare højdepunkter fra debutalbummet og udpeger en potentielt interessant retning for duoen. Det kræver bare, at Valutan strammer lidt op på teksterne og tager sig tid til at finde lidt mere fængende melodier.

★★★½☆☆

Deltag i debat