Plader

Windmill: Epcot Starfields

Indtryk fra barndommens ferieture bearbejdes og danner baggrund for et særegent konceptalbum baseret på en tur i Disney World. Nu venter vi på den danske kunstner, der kan sætte barndommens oplevelser i Legoland i perspektiv.

Gennem hele livet, ofte som børn, oplever vi, at specielle indtryk, oplevelser og hændelser sætter sig varige spor. Det kan både være negative oplevelser, der plager og påvirker resten af livet, men også positive og underfundige indtryk, der sætter tanker i gang. Som kunstner udgør oplevelserne et skatkammer af inspiration, som man kan kredse omkring og tage afsæt i. Dæmoner kan bekæmpes, og skattede minder genfortolkes i et uendeligt kredsløb.

Som barn besøgte Matthew Thomas Dillon EPCOT i Florida. Parken er en del af Walt Disney World og blev af Walt Disney udtænkt som en utopisk fremtidsby. Byen blev aldrig fuldt realiseret og i stedet udvikledes en temapark, der skulle præsentere fremtidens teknologi for de besøgende. Der er bl.a. blevet udviklet en række ′Future World’-pavilloner, der hver især præsenterer forskellige teknologier og fantasifulde forslag til nytænkning.

Dillon blev umådeligt fascineret over besøget, og specielt udstillingerne omkring rumfart og udforskning af rummet satte sig varige spor sammen med de grandiose tanker omkring skabelsen af en perfekt miniverden. Hele denne idérigdom, der balancerede på grænsen mellem genialitet og vanvid, udviklede sig til idégrundlaget for hans andet album, Epcot Starfields. Et overordnet tema er menneskets utrolige idérigdom, vores dødelighed og det utrolige mirakel, som ét enkelt liv blandt det store, tomme univers udgør.

Det giver sig udslag i et konceptalbum, hvor alle sangene kredser om samme tema, indholds- og lydmæssigt. Alle sangene er baseret på både spinkle og grandiøse klaverstykker tilsat en spinkel og nasal stemme. Det er på samme tid både nostalgisk og futuristisk. Her er tid til både bearbejdning af indtryk og umiddelbar begejstring. F.eks. handler ”Spaceship Earth” om vores uvilkårlige dødelighed, mens ”Ellen Save Our Energy” henviser til en tur i en forlystelse i parken. ”Epcotman” fortæller om Walt Disneys besættelse af at skabe den perfekte by. Hele albummet er gennemtænkt og genskaber barnets fascination af nye opdagelser, kombineret med det ældre menneskes refleksioner over livet.

Det er kort sagt en meget speciel plade og svær at sammenligne. Meget få kredser så indgående om et specifikt tema. Det væsentlige er dog det musikalske udtryk. Her er resultatet mindre vellykket, hvis fokus er egentlige sange med skarpe melodier. I stedet glider pladens forskellige numre sammen til en sær helhed. Samtidig er Dillons svært nasale udtryk afgjort en smagssag, men der må gives point for et gennemført koncept.

★★★★☆☆

Leave a Reply