Plader

Bob Dylan: The Bootleg Series vol. 9 – The Witmark Demos

I den løbende udgivelse af Bob Dylans arkivoptagelser går turen i niende omgang tilbage til 60’erne og de legendariske Witmark Demos. Sangene er fantastiske, men relevansen er til at overse.

Bootleg Series-projektet, der varetager den gradvise udgivelse af Columbia Records’ gigantiske lager af Bob Dylans outtakes, liveoptagelser og alternative versioner af allerede udsendte numre, er et af musikhistoriens mest omfattende og righoldige arkæologiske projekter.

Det hele startede med den aldeles uundværlige Bootleg Series Volume 1-3-boks, hvor verden for første gang fik et kronologisk indblik i, præcis hvor meget guld Dylan har liggende på gulvet i klipperummet. De tidlige folkoptagelser var illuminerende indsigter i geniets gradvise manifestation, og i årene omkring Blonde on Blonde lå en række numre, der ofte overgik dem, der udgjorde de mesterværker, de i sin tid blev udeladt fra. Selv de herostratisk berømte år i 80’erne, hvor Dylan udsendte en række katastrofalt ringe plader, står i et blidere skær, efter at Bootleg Series vol. 3 afslørede eksistensen af en række fantastiske numre, som manden dengang undlod at delagtiggøre offentligheden i.

Siden den første boks har Bootleg Series-udgivelserne primært bestået af fabelagtigt livemateriale, men i de senere år er vi igen blevet trakteret med alternative versioner og outtakes fra forskellige epoker i kunstnerens virke. Denne volume 9 markerer den første officielle udgivelse af de legendariske Witmark Demos, som den unge Dylan optog til sit pladeselskab. Han akkompagneres således kun af mundharmonika og guitar, og samtlige sange har en meget umiddelbar og spontan kvalitet. Optagelserne er fra årene mellem 1962 og 1964, og således viser de Dylan som traditionalist og folkie, og det er dermed lyden af genialiteter, der tager form og en unik stemme, der langsomt finder sig selv.

Numrene på de to cd’er er en blanding af alternative versioner af allerede klassisk materiale, outtakes og covers af traditionelle folksange. Således minder pladen i slående grad om den første disc på den første Bootleg Series-boks, hvor numrene stammede fra den helt samme periode, og hvor flere går igen her. Der er med andre ord tale om den mindst essentielle og mest undværlige Bootleg Series-udgivelse hidtil. Normalt giver en alternativ version af et Dylan-nummer et fascinerende indblik i skabelsen af en klassiker, men i denne omgang adskiller versionerne sig stort set aldrig fra de allerede kanoniserede.

Det er således The Witmark Demos’ store problem, at der ikke er meget at komme efter for selv den mest besatte Dylan-dyrker. Dog skal det siges, at der er en håndfuld aldeles uvurderlige tilføjelser til Dylan-pantheonen. Frem for alt får vi en ny version af det allerede klassiske outtake “Tomorrow is a Long Time”, der står som den unge Dylans mest sårbare kærlighedssang. Det er en sang, der ikke findes nogen definitiv optagelse af, og nærværende version føjer sig smukt til den liveversion, der kan forefindes på More Bob Dylan Greatest Hits fra 1971. Derudover er “Farewell” og “The Death of Emmett Till” strålende tilføjelser til henholdsvis langdistancekærlighedssangen og den biografiske protestsang, der er de to typer sange, der udgjorde hovedværket The Times They are A-Changin’ fra 1964.

The Witmark Demos er sagnomspundne, og der er ikke skyggen af en dårlig sang på de to cd’er, men hvis man allerede er bekendt med The Bootleg Series og den tidlige Dylan – og det er man jo nok, hvis man anskaffer sig pladen – får man meget lidt ny indsigt. Det er lidt en skam, for der er så meget mere at tage af i arkiverne. Det blev især bevist af den foregående Bootleg Series-udgivelse Tell Tale Signs, der indeholdt optagelser fra 90’erne og det nye årtusinde. Vi mangler stadig at få 80’erne belyst ordentligt, og der er endnu ikke udsendt noget livemateriale fra de sidste 10-15 år. Dermed står nummer 9 som en lidt uudnyttet mulighed for at vinde endnu mere nyt land i Dylan-diskografien. Lad således dette blive en opfordring til i næste ombæring at fejre jubilæet for Bootleg Series ved at lade den 10. udgivelse byde på noget helt specielt og endnu ikke hørt.

★★★½☆☆

Deltag i debat