Plader

Fabeldyret: Lakonisk EP

Skrevet af Christian Klauber

»Ukontrollabel svinsk snak.« Nogen har gjort nogen fortræd. Kærtegn er blevet til snavs, og der er blod på hænderne. Fabeldyret leverer skarpskåret, mørk og dyster rap.

Ondskab er en central bestanddel af menneskets virke. Vi er ondskabsfulde over for hinanden. Oftere, end vi tror, slår kærestepar hinanden. Hurtigere, end man skulle tro, bliver kærlighed til had og afsky, der indimellem brænder nærmest ukontrollabelt. Sex og erotik er lige så stor en bestanddel af os. Bare spørg Jørgen Leth. Eller David Lynch, der i både sine film og malerier kombinerer en forkvaklet erotik med ondskab eller uhygge.

Ovenstående elementer er også centrale på Fabeldyrets ep Lakonisk. Lige fra første nummer er der dystert forfald og forkvaklede følelser på spil, hvilket også aflæses i ep’ens numre, der bl.a. hedder “En dans på roser”, “Dobbeltspil” og “En ulv i fåreklæder”. Og der er absolut ikke tale om en dans på roser. Det er forfald, der bobler frem under overfladen – både i de samples, der er anvendt, og i selve teksten: »Jeg drukner mig selv i sukkersøde ord / når jeg mindes de dukker, der døde i fjor / lad mig forklare jer om en forældet kattepine / jeg var fængslet i et forhold og alt det der fine / det smukke døde, så pligterne tog over / jeg væmmedes hver gang, du vinkede mig over.«

Eneste nummer, der markant skiller sig lidt ud fra konceptet, er det upbeat “Ubudne gæster”, der trækker på eksotisk arabisk-asiatisk lyd. Med langt højere tempo end tidligere på ep’en og 11 gæsterappere virker nummeret en anelse malplaceret i vrimlen af mismod og destruktion, men i sig selv er produktionen fremragende og kompleks med forvrængede samples og brud i beatet. Stilen er markant mere munter, hvilket også ses i lyrikken, hvor selvironien (mere end selvhadet) glimter: »Jeg vil gerne ligge på 12-tommer / men har tomme lommer / men når jeg har pant nok, skal jeg love dig for, den kommer.« I betragtning af de personlige, følelsesmæssige udleveringer, pladen ellers er domineret af, forekommer nummeret at være et tiltrængt brud med rækken af følelsesmæssige håndkantslag, der langsomt trækker luften ud af én.

Lyrikken på Lakonisk leveres i produceren Antiks nedbarberede lydbillede bestående af langsomme, bastante beats og mørk synth. Rundt omkring tilsættes enkeltelementer af f.eks. violin i baggrunden, langsomt, udstrakt scratch eller elektroniske ornamenter, men alt sammen holdt i et dybt toneleje eller med elektronisk, kold kant, der matcher albummets overordnede dystre stemning. Shahin Aakjær, der står bag Fabeldyret, har et hakkende, men udmærket flow, der nærmer sig spoken word, og det har en intensitet og nærvær, der passer fremragende til pladens lyriske univers.

Pladens afsluttende nummer, “Når alt dette er sagt”, opsummerer pladens stil og tone præcist. Det er et sammensurium af langsomme beats, der næsten ikke kan holde sig i gang, forvrænget, skrattende synth og mere eller mindre sære rablerier, bl.a. en kvinde, der taler om moderskab og karakteriserer sine børn som fugle, og en pige, der fortæller om en ubehagelig og fremmedgørende drøm.

De fremmedgørende elementer og den forskruede kærlighed fylder meget på Lakonisk. Albummet handler om, hvordan man bruger hinanden, svigter, forfører og siden flygter. Aakjær udleverer aggressivt og ubarmhjertigt alle de negative følelser, der følger med de positive sider af kærlighed. Sine steder er det endda decideret destruktivt. Med skarpe tekster og med en kreativitet i produktionen, der formår at slå bro mellem koncept og det musikalske tapet, omsætter Aakjær sine tanker og hjernevindinger til ærlig lyrik, som afspejler følelser, der er genkendelige for de fleste. Og selvom det er dystre, negative følelser, der afspejles, er det netop den kompromisløse ærlighed i kulden og hadet, der gør omfavnelsen berigende.

Pladen er ude til gratis download, og du kan hente den her.

★★★★½☆

Om skribenten

Christian Klauber

 

Biografi:

Det var min mor, der grundlagde min interesse for musik. Men det er ad omveje, at jeg er nået dertil, hvor jeg er nu: med hovedet begravet i alternativ & artrock, progressiv metal, country, soul og hiphop. I barndomshjemmet stod den nemlig på klassisk og opera, og "her er et (klassisk) instrument, du gerne vil spille på", så på mange måder besudlede jeg nok den klassiske dannelse ved – som det første album – at investere i tværfløjte-virtuosen James Galway, der spillede uddrag fra forskellige musicals. Siden diverterede jeg publikum i Tivoli som fløjtenist og havde Det Kgl. Musikkonservatorium i kikkertsigtet, men vejen tog et kraftigt, uventet sving, da jeg i et af mine sidste år i Tivoli-Garden begyndte at høre dødsmetal. Siden har jeg fundet den gyldne middelvej og hører nu det meste, men kærligheden ligger klart hos den alternative hiphop, og hvad der ellers måtte befinde sig under den store, alternative rock-paraply (selvom hjertet da stadig kan slå endog meget hurtigt, når jeg hører en opera eller en violinkoncert, eller hvis den klassiske musiks instrumenter indgår i det, jeg lytter til). Jeg er uddannet cand.mag. i dansk og kommunikation og har mit eget firma, der arbejder med sprogrevision og formidling.

 

Fem favoritalbums:
The Clash: London Calling
Dirty Three: Horse Stories
Darc Mind: Bipolar
Company Flow: Funcrusher Plus
Frank Zappa: Hot Rats

2 kommentarer

  • […] Undertoner.dk skriver blandt andet: “De fremmedgørende elementer og den forskruede kærlighed fylder meget påLakonisk. Albummet handler om, hvordan man bruger hinanden, svigter, forfører og siden flygter. Aakjær udleverer aggressivt og ubarmhjertigt alle de negative følelser, der følger med de positive sider af kærlighed. Sine steder er det endda decideret destruktivt. Med skarpe tekster og med en kreativitet i produktionen, der formår at slå bro mellem koncept og det musikalske tapet, omsætter Aakjær sine tanker og hjernevindinger til ærlig lyrik, som afspejler følelser, der er genkendelige for de fleste. Og selvom det er dystre, negative følelser, der afspejles, er det netop den kompromisløse ærlighed i kulden og hadet, der gør omfavnelsen berigende.” Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this. […]

Skriv et svar

boeger