Plader

Love Shop: Frelsens hær

Skrevet af Camilla Grausen

Efter syv års albumpause, solokarrierer og Hilmer Hassigs død er Love Shop nu tilbage. »Er du redningsklar?« spørger Jens Unmack, men det er Love Shop ikke. De har for længst reddet sig selv med en glimrende ny plade.

Det er mærkeligt med Love Shop. De har altid været i en kategori lidt for sig selv. Deres syv tidligere album indeholder en særpræget blanding af gedigne popsange, elektroniske og nærmest dance-agtige numre, et par, der næsten kunne være dansktop, og et par med politisk kant. Og så et miks af engelsk og dansk, der skiftevis frydede og græmmede – længe inden Nephew tog dén spøg ud i det ekstreme. Love Shop har lavet forbiere, men også små kunstværker og moderne klassikere. De har altid været bedst, når det var kærligheden, sommernatten og alle de tilhørende længsler, der blev skildret i musik og Jens Unmacks tekster – aldrig uden en vis melankoli. Og ikke mindst når de mytologiserede København. Blandt de både poetiske og usandsynligt velklingende nyklassikere er “En nat bli’r det sommer”, “Fuck min højdeskræk” og “Copenhagen Dreaming”. Allerede dér er Love Shops aftryk på dansk musik massivt.

Som band har Love Shop immervæk nogle år bag sig. Bandet blev dannet det år, jeg blev født. Dengang i 1986 lå verden åben for dem, og de udgav en lang række betydelige popalbum op gennem 90’erne, bl.a. med førnævnte hits. Love Shops seneste album, National, er fra 2003, og efterfølgende følte bandet ikke for at lave mere musik sammen. I mellemtiden har både Jens Unmack og Henrik Hall udgivet vellykkede soloalbum. Men det endelige punktum for Love Shop, som vi kender det, blev sat på mest tragiske vis i 2008, da bandets guitarist, Hilmer Hassig, døde ved en trafikulykke.

Unmack og Hall besluttede at lave en hyldestkoncert til Hassig; et arrangement, der samtidig skulle bruges til at samle ind til Hassigs efterladte familie. Arrangementet endte ikke kun som en respektfuld afslutning, men også som en ny begyndelse. Det gav nemlig ny lyst hos Unmack og Hall til at lave musik sammen. Love Shop har altså rejst sig fra asken. Med et nyt band bestående af gamle og nye samarbejdspartnere og med bandets pianist gennem en årrække, Mikkel Damgaard, som producer. Sammen har de nu udgivet Love Shops første album i syv år, Frelsens hær.

Førstesinglen “Redningsklar” er albummets højdepunkt. Introen lyder grangiveligt som The Knife, og man forventer ikke lige, det er Love Shop, der er sat på. Men så hører man Unmacks genkendelige, luftige vokal: »Her kommer svaret…« Jeg ved ikke, hvad Unmacks spørgsmål var, men mit spørgsmål er: Kan Love Shop stadig? En rytme slår ind, og et melodiøst omkvæd kommer som en forløsning: »Der står du smuk og redningsklar!« Det er ren Kent, og det lyder fandme godt. Svaret er et rungende ja.

Frelsens hærs følgende numre lyder mere typisk Love Shop’ske. Unmacks tilbagelænede danske vokal, Halls mundharmonika, popomkvædene og så den der elektronik, der hele tiden er på spil. Også de velvalgte ord fra Jens Unmack genkender man. Som sidste album, National, havde sit politiske indspark i form af “Bin Ladin Blues”, har også det nye album sin kommentar i “Dit eget selvmord”, hvor Unmack bl.a. synger: »Øje for øje, noget for noget, tand for tand / Det her er ikke længere vores land.« Unmack er tydeligvis ikke tilfreds med status quo i Dannevang.

Elektronikken spiller en relativt stor rolle på albummet. Når det er godt, lyder det som i “Ikke langt herfra”, et uptempo-nummer, hvor beatet er kombineret med mundharpe og hvad, der lyder som banjo til en helt funky helhed, hvor mærkeligt det måske end kan lyde. Og så Unmack, når han er bedst; længselsfuld og poetisk hen over rytmen: »Stjerner står på himlen, som vil falde for dig / Du når dem vel aldrig / Der fandtes ingen andre, før du kom imod mig / Jeg får dig vel aldrig.« I “Tunnelen for enden af lyset” er elektronikken sfærisk og fungerer fint i dette lille, luftige mellemspil med udtryksfuld mundharpe, klavertoner og ordløst sukkende stemmer.

Men dette nummer markerer også overgangen til albummets anden del, hvor Love Shop ikke holder pusten oppe. Måske det netop er derfor, at det også er på denne del af albummet, der er eksempler på tungere elektroniske beats. Som en slags kunstig hjertebanken. Både i “Mädchenclub” og “Fester i Danmark” bliver det alt for meget med beatet. Hvis jeg vil clubbe, bliver det aldrig Love Shop, jeg vil høre dér. Til gengæld vil jeg gerne høre Love Shop og Frelsens hær i så mange andre sammenhænge. Og Frelsens hær bekræfter dét, vi sikkert er mange, der havde håbet på – at Love Shop stadig kan og i den grad er tilbage.

★★★★½☆

2 kommentarer

Leave a Reply