Plader

Pede Gøbb: Det er alle andres skyld

Skrevet af Esben Rasmussen

Pede Gøbb besidder i høj grad mange kvaliteter, og samtlige produktioner er både dynamisk og sonisk velfungerende. Desværre er lyrikken en kende for selvbevidst cirkulær, og det skæmmer en ellers fin udgivelse.

Det danske pladeselskab Echo Out har siden begyndelsen tilbage i 2007 markeret sig med nogle af de klart bedste danske hiphop-udgivelser og har holdt et sjældent højt kvalitetsniveau med M-Cnatets Om Nogen fra januar i år, som det måske hidtidige højdepunkt, og det er også netop her, Pede Gøbb slår sine folder.

Det er alle andres skyld hedder hans debutudgivelse, og den leverer, meget generelt anskuet, på mange måder fine eksempler på den lyd, som det københavnske label er kendt for; jævnt rockede mellemtempo-produktioner med rig brug af gode, akustiske samples og håndværksmæssigt fremragende rimskemaer. Men på trods af gode og fængende numre, der både dynamisk og sonisk fungerer fint, er det alligevel ikke en ubetinget succes.

Lyrisk er der for meget navlepilleri og for lidt af den artistiske devil may care-attitude, der ellers til overflod bliver prædiket. For problemet er, at samtlige tekster, med undtagelse af tjalde-oden “Kunskabens træ”, handler om, hvor fucking indie, harsk rimspyttende og pladekontraktløs, Hr. Gøbb er, men det klinger altså en anelse hult konstant at snakke om sin outsiderstatus, når man rent faktisk bliver udgivet og ikke leverer andre tekster end dem, der omhandler éns egne, ja, tekster. Det lyder en anelse cirkulært, og det er det reelt også. Jeg ville sætte pris på at høre et par numre, der tog stilling til lidt andre ting end forfatteren selv og ikke blot meta-anskueliggjorde en kunstnerisk vision, der ikke rigtigt kommer til udtryk.

Når det er sagt, er det samtidig klart, at det produktionsmæssige niveau er rigtigt højt, hvad der også gælder den rent tekniske, vokale levering. Åbneren “Smuk musik” starter med et 50’er-rock’n’roll-beat, der inkorporeres fint i resten af nummeret, og Melancholia, der deler producerrollen pladen igennem med bl.a. labelkammeraten FlotteDavey, er decideret fremragende. Det lyder på mange måder som en naturlig blanding af Def Jux-beats og bodegastemning a la Humleridderne, hvad der gør de fleste numre både interessante og charmerende. Som Pede Gøbb siger: »Jeg vil hellere høre en abe slå på trommer / end dansk rap nu om stunder«, og jeg er fristet til at give ham ret. Samarbejdet med Kværn og Trzepacz fra M-Cnatet på “Læs det med småt” er ligeledes et fint og svært engagerende nummer rent rytmisk.

Så på trods af en lyrisk noget tynd omgang te er Det er alle andres skyld dog værd at give et lyt. Ikke blot fordi den er underholdende, men også fordi den minder om de bedste aspekter af dansk rap gennem tiden uden på noget tidspunkt at blive kvalmt retroperspektiv. Der er kun seks numre på skiven, så hvis en rigtig langspiller er i vente, bliver det interessant at se, om Pede Gøbb kan vende blikket måske et par grader udad, men derudover fortsætte ad samme sti, som han og Echo Out efterhånden ser ud til at have drejet sig ind på.

★★★½☆☆

3 kommentarer

  • men det klinger altså en anelse hult konstant at snakke om sin outsiderstatus, når man rent faktisk bliver udgivet……bare lige en note, så udgiver jeg mig selv på “mit eget” så der er ikke tale om hykleri. De fleste kunsntere der er på et majorlabel og laver rap er jo for det meste kedelige og umusikalske at hører på og har taler vi om den ene cliche efter den anden. Det kan godt være man har hørt de fleste af den slags tekster jeg dropper før men måden det bliver fuldført på teknisk og musikalsk er sjælden hørt bedre i dansk rap. Bare lige for at give mig selv en high five. Når det er sagt er det en fin anmeldlelse, sætter stor pris på at I gider at anmelde den, takker.

  • @ Peter. Der må jeg så give en uforbeholden undskyldning! Det var jeg sgu ikke klar over, og det peger vel på lidt sløset research fra min side. Som jeg også nævner, er jeg ikke et sekund i tvivl om at det, der bliver udgivet på Echo er bedre en stort set alt andet dansk rap, jeg mener dog stadig selve indholdet er set stærkere på nogle af de andre udgivelser. Men det er så hvad det er…Jeg beklager at jeg ikke havde undersøgt forholdene omkring label’et bedre.

Deltag i debat