Plader

Awol One & Gel Roc: Life Before Death

Awol One & Gel Rocks nye gratismixtape byder ikke på meget mere end en omgang ganske udmærket leftcoast-hiphop.

Awol One & Gel Rocs mixtape illustrerer, at der er en verden til forskel på leftcoast- og westcoast-hiphop, selvom begge genrer udspringer fra det samme geografiske område, nemlig Californien. Hvor førstnævnte kendetegnes ved storskrydende, bandanabærende gangstas og hyletoner, kendetegnes sidstnævnte ved rappere med utraditionelle flows, poetiske og reflekterende tekster samt samplebaserede beat. For leftcoast-hiphoppen har producer Fat John, rapperne omkring Project Blow og grupper som Freestyle Fellowship og The Visionaries været toneangivende, og i periferien har også spøgt navne som Awol One & Gel Roc; hovedarkitekterne bag dette mixtape, som består af nye og gamle numre. Nogle (ganske få) lavet til formålet og andre hentet fra de to rapperes soloprojekter. En stor del af mixtapet består desuden af posenumre – altså numre, hvor mere end to rappere medvirker. Idet disse indeholder kvalitetsvers fra prominente undergrundsnavne som Myka 9, Sunspot Jonz, 2Mex og Abstract Rude, er det naturligt nok blandt disse, man finder udgivelsens højdepunkter.

Jeg har altid følt mig godt tilpas i selskab med Awol Ones hæst afslappede, men tydelige levering, der naturligt kan skifte mellem at ligge løst og stramt på beatet. Desværre halter teknikken alvorligt hos Gel Roc, som generelt ikke er særlig tight og specielt har store problemer med at rappe over langsomme tracks. Et grelt eksempel er på nummeret ”Fall Apart”, der i sin helhed også bare lyder som en demo, som aldrig burde have set dagens lys. Lyrisk er der også mest at komme efter hos Awol One, der midt i sine kringlede og rablende bevidsthedsstrømme pludselig kan skære rent og klart igennem med linjer som »No matter what I don’t believe the hype / If I die tomorow I’ve lived af full life« (fra “Reasons to Be Cheerful”).

Er man bekendt med amerikansk independent-hiphop, er der ikke meget nyt at komme efter på beatsiden. Her er tale om minimalistiske boombap-beats bygget op omkring stemningsmættede samples og tempi, der kun yderst sjældent forlader de ’sikre’ 80 til 95 BPM. Ligeledes er der tale om helt ordinære 4/4-takter, hvor skæve slag, trommerul og lignende ‘blær’ er en by i Rusland. Undtagelsen er dog det Daddy Kev-producerede ”Staring at Death”, som bryder stilen med et utroligt beskidt, opklippet breakbeat.

Blandt udgivelsens højdepunkter er både ”Staring at Death”, ”Darkness”, hvor en oplagt Sunspot Jonz fra Living Legends medvirker, og ”’91 Octane”, der gæstes af den altid heftigt spyttende Myka 9. Mest værd at fremhæve er dog de fire numre, som 2Mex medvirker på. Uden at være specielt imponeret anmeldte jeg for kort tid siden hans seneste plade My Fanbase Will Destroy You. På Life Before Death skal jeg dog love for, at han lægger et andet niveau for dagen – at man gør sig bedst på andres numre er en typisk tendens blandt rappere, der også ses hos prominente folk som Cannibus og Method Man. På ”Headstrong (remix)”,”Confusion”, ”Gull Powa” og ”Kem Eye Killers” snupper mexicaneren således spotlightet for snuden af værterne og øvrige medvirkende med sit karakteristiske maskingeværflow og tætpakkede rimstrukturer.

Er man som jeg til stilen og lyden af vestkystens undergrund, er der en del at komme efter på mixtapet. For ikke-indviede vil det nok bare være en monoton og rodet affære: Monoton fordi der ikke sker meget på beatsiden, og fordi rapperne bruger uendeligheder på at rappe om deres egen rap. Rodet fordi numrene er hentet fra forskellige projekter, hvorfor der naturligt nok er forskelle i mix og lydniveauer. Under alle omstændigheder kan albummet ganske gratis downloades på Abolano Records’ hjemmeside.

★★★½☆☆

Deltag i debat