Nyheder

De bedste live visuals ifølge Udart

Kan du huske den bedste koncert fra sidste Roskilde? Den bedste koncert i dit liv? Husker du, hvordan det så ud? Jeppe Jørgensen har interviewet Vibeke Bertelsen, der arbejder som VJ under navnet Udart. Hun har udvalgt tre perler fra skattekammeret.

Kan du huske den bedste koncert fra sidste Roskilde? Den bedste koncert i dit liv? Spørger man om en musikelskers yndlingsalbum, får man oftest kun tvivlende mumlen tilbage: ‘hvordan skal man kunne sammenligne?’ Men de fleste har alligevel en enkelt live-oplevelse, en koncert eller happening, der aldrig bliver glemt.

Hvad skaber så denne oplevelse? God musik, naturligvis, men også følelsen af, at der er gjort noget ud af alt det omkringliggende og især det visuelle. Jeg har snakket med Vibeke Bertelsen, der arbejder som VJ under navnet Udart og er en del af visuals-kollektivet Obscura, der bla. har lavet visuals for Turboweekend, Rumour Said Fire og TV2.

Udart har udvalgt tre koncertoptagelser, hvor hun mener, at der er gjort en god VJ-indsats og forklarer her hvorfor:

1. Nine Inch Nails

»Et af de bedste eksempler på koncertvisuals, synes jeg, kommer fra Nine Inch Nails. I stedet for at vise nogle forproducerede filmklip på en skærm bag bandet, sådan som det næsten er standard at gøre til koncerter nu om dage, har NIN valgt en anden løsning. Via et specielt system kan musikerne bruge skærmen som et stort musikinstrument. Skærmen bliver til en touch-screen, nærmest som var den skærmen på en kæmpestor iPhone, så når trommeslageren berører skærmen, kan publikum se ham skabe indledningen til et af NIN’s numre. NIN bruger også en special skærm, der hænger foran bandet. Skærmen består af et halvgennemsigtigt net, der har den egenskab, at man kan se igennem det de steder, hvor det ikke bliver oplyst. På et tidspunkt I koncerten bliver dette net dækket af tv-støj, og nettet er kun gennemsigtigt lige der, hvor Trent Reznor står, så man kan se ham inde bag ved.

Styrken ved NINs visuals er, at det er bandet, der styrer, hvad der foregår på skærmene. På den måde har bandet fuld kontrol over showet, så det ikke er skærmene, der dikterer, hvad musikerne skal spille, eller hvor på scenen de skal stå. Og desuden fornemmer man tydeligt, hvordan bandet selv har været dybt involveret i at finde på det nyskabende sceneshow, hvilket smitter tydeligt af på resultatet.«

(En video om showet)

2.) Etienne De Crecy

Etienne De Crecy Live 2007 Transmusicales de Rennes from Clement bournat on Vimeo.

»Etienne De Crecy står selv placeret midt i et stort stillads som bliver et tredimensionelt lærred. På den måde bliver han fremhævet uden at drukne i lyshavet. Effekterne er simple – linjer af lys, der bevæger sig igennem stilladset, men det er effktivt og perfekt matchet til musikkens stramme beat.«

3. The Knife:

»The Knife er med deres berømte “Silent Shout”-show ovre i en helt anden boldgade. Men ligesom Crecy er det visuelle et perfekt supplement til musikken. The Knife laver en komplet scenografi, hvor visuelle elementer blander sig med musikernes silhuetter og forskellige skulpturer på scenen. The Knife benytter sig tydeligt af virkemidler, som er opfundet inden for videokunsten, og det passer godt til deres mørke og mystiske musikalske univers.«

Men hvad har fået Udart til at beskæftige sig så meget med det visuelle. Og hvorfor er det vigtigt i dag?

»Der har nok altid været eksempler på bands, der har brugt lys og visuel udsmykning til koncerter helt tilbage fra tressernes syrerock og deres lavalampe-agtige lys-projektioner, men inden for de seneste 5-10 år er der virkelig sket en udvikling inden for live visuals.  I takt med at pladesalget dykker, og musikerne til gengæld turnerer og optræder for flere mennesker end nogensinde før, er der også ved at ske et skift, når det gælder musikkens visuelle udtryk.

Hvor man kan sige, at 80’erne og 90’ernes var musikvideoens storhedstid, så er det måske til koncerterne, at man fremover vil se de virkelige nyskabelser, når det gælder musikkens visuelle udtryk.«

1 kommentar

Deltag i debat