Koncerter

Roskilde Festival ’11: Trust, 28.06.11, Pavilion Junior

Skrevet af Daniel Niebuhr

Trust gav over 45 minutter en overbevisende demonstration af, hvordan både vellydende og kompleks rockmusik skal leveres.

Trust på Lades. Foto: Kasper Troels/Comeondieyoung.dk

Hvis man, som det nu engang er tilfældet for mit vedkommende, bor i campområde J, så er der en lang vej at gå op til Pavilion-scenen. Og på denne gåtur kommer man forbi mange forskellige camps, der alle gør deres for at bidrage med alverdens 4/4-musik, hvad enten det er rock, pop, techno eller hiphop. Så det var lidt af en lykke, at jeg skulle bruge min eftermiddag i selskab med Trust.

Allerede kort inde i åbningsnummeret bemærkede man den københavnske duos skæve og progressive rytmer, der fremkaldte minder om mange hedengange progressive rockbands fra 70’erne samt det garageudtryk, som er at finde på nogle af Muses tidlige albums. Koncerten fortsatte herefter i samme hæsblæsende tempo de resterende 45 minutter, hvilket ikke var et sekund for lidt. Man var ikke et øjeblik i tvivl om, at numrene nok ikke var blevet fremført fejlfrit, første gang bandet havde forsøgt sig i øvelokalet; men øvelse gør som bekendt mester. Og det var i sandhed imponerende, hvordan kompleksiteten bag bandets kompositioner samt det overbevisende samspil mellem de to bandmedlemmer kom til udtryk på Pavilion Junior.

Noget man dog kunne savne, var en større effekt fra forsanger Henrik W. Halds vokal samt i nogle tilfælde en bassist, for det virkede i enkelte dele af koncerten, som om det var svært for bandet at bære scenen kun to mand. Det skal dog nævnes, at jeg til hver en tid ville have foretrukket at se duoen i en støvet koncertkælder frem for i et stort og åbent telt, som Pavilion nu engang er.

Men det er dejligt, at der stadig er bands, der ikke nødvendigvis behøver at gøre tingene på den nemme måde, og Trust beviste tirsdag eftermiddag, at de bestemt er et positivt overraskende element på den danske rockscene.

★★★★½☆

Deltag i debat