Plader

Cody: Under the Pillow, Under the Elms EP

Skrevet af Søren Jensen Lund

På det seneste har Cody givet en række koncerter i udlandet og en optræden på årets Roskilde Festival. Med ep’en Under the Pillow, Under the Elms fortsætter gruppens succes uformindsket.

Efter succesen med Songs fra 2009 er det københavnske folkrock/-pop-kollektiv nu på banen igen. Cody har just spillet på årets Roskilde Festival, og generelt har der været en massiv interesse omkring orkesteret, som har ført dem rundt i Europa og verden.

Bandet følger op på succesen med Under the Pillow, Under the Elms. Ep’en byder på nye lækkerier fra den det syv mand store orkester, hvor den amerikansk inspirerede folk igen er i centrum. Denne er serveret i en blød postrock-indpakning, som understreges af de strygere, der fylder Kaspar Kaaes sange med vemod, som var det kapok i en gammel bamse.

Med ”Sixteen Holes” fortsættes den indimellem pompøse og på sin vis altid storslåede lyd, som også bar Songs frem. Det mættede lydbillede går desværre ud over Kaspar Kaaes vokal, der drukner lidt i strygerne og de ellers velplacerede blæsere. Derimod nusser den udklingende tremolo-guitar detaljerne til live, og sangen fader langsomt ud med flageoletter og pizzicato på strygerne.

Den vemodige tone fortsætter på ”Anti-Everything”. De sørgmodige riff bliver drevet frem af et 6/8-groove, der giver sangen en luftighed, som står godt til det de lidt triste. Hornene i det lille mellemspil fungerer fremragende. På ”Under the Elms” skrues der fuldt op for det melodiøse. Selvom Cody bestemt ikke kan anklages for at være lystige, så er der lidt mere munterhed at spore i den valsende lethed, som ”Under the Elms” er indhyllet i.

Blæserne og de klassisk inspirerede stryger-arrangementer, der dominerer på ep’en, passer helt perfekt ind i Codys lyd og giver et frisk pust i forhold til de mere traditionelle americana-instrumenter. Alligevel stikker en ensom banjo hovedet frem i ”Under the Pillow”, der afslutter en ganske udmærket ep.

★★★★☆☆

Deltag i debat