Koncerter

Roskilde Festival ’11: Oh Land, 30.06.11, Cosmopol

Skrevet af Martin Thimes

Oh Land har noget at have al hypen i. Det beviste hun til fulde på et tætpakket Cosmopol, der dog ikke nåede at gå helt i ekstase.

Oh Land levede til fulde op til hypen, selvom hun ikke overrumplede publikum.

En strygerkvartet, en synth-troldmand og en solid trommeslager var bagtæppet for Nanna Ølands indtagelse af Roskilde Festival. Uindviede ville måske påstå, at det tætpakkede Cosmopol-område skyldtes regnen, men det ville være at undervurdere Oh Lands evne til at skrive solide pophits med stort internationalt potentiale.

Selvom det til tider virkede som et kludetæppe kun holdt sammen af hendes vokal og lidt for fest-leflende dubsteppede tilføjelser, så holdt hun koncerten igennem et højt tempo og en endnu højere integritet.

En solid levering af “Son of a Gun” tidligt i sættet satte barren højt, og hun sprang igen og igen over den. “We Turn It Up” var formidabelt formidlet poparkæologi med lige dele kontemporær vellyd og referencer til alt fra Paul Simons Graceland til Robyn. Det samme var den disco-tunge “Human”, der fik et skud ekstra dansevenlighed fra trommeslageren.

Det var udelukkende i de mere udsvævende electronica-ballader, der kom stilstand i menneskemængden. Men selv der fungerede Nanna Ølands vokal upåklageligt, ja, nærmest komplet ubesværet, så de små sceneskift og de lidt for lange pauser mellem enkelte numre ikke for alvor skæmmede oplevelsen.

Naturligvis kan en kunstner med kun to albums på bagen ikke levere folkefest, men det nærmede sig, og det er helt sikkert ikke sidste gang, Oh Land får mulighed for at fortrylle Roskilde-publikummet. Så den store sejr skal nok komme.

★★★★☆☆

Deltag i debat