Plader

Washed Out: Within and Without

Skrevet af Lise Christensen

Washed Out byder på chillwave, der ikke just er løbet ud i sandet, men bestemt heller ikke skaber bølgegang. Et gedigent sommer-baggrundstrack af poppet nostalgi, skrøbelig electronica og bølge på bølge af synth.

»Within and Without is like Nestea iced tea… it’s really enjoyable at first, as it’s sweet, simple, easy to get, familiar to you yet a twist on the real thing… but just like Nestea, you get sick of it after a short while and eventually, you don’t mind if you never have it again.«

Sådan lyder dommen fra en læser på hjemmesiden Stereogum over Washed Outs debutalbum Within and Without. Hos mig glider denne musikalske læskedrik også ganske trægt gennem øregangene. Sidste sommer udnævnte Undertoners Jeppe Carstensen ellers Washed Outs ep Life of Leisure til det oplagte sommer-glo-fi-mixtape at sende til sin udkårne. De seks numre havde da også en solglød og DIY-attitude, som kunne fornøje de fleste.

I år har Washed Out aka. Ernest Greene fra Georgia taget skridtet videre og sluppet et fuldlængdealbum. Selvom det visuelle udtryk for længst har rykket musikken fra den musikalske bejlen og ind i intimsfæren, synes lyden at være rykket fra den solvarme sommerstrand og ind i plasticstolen i skyggen. Within and Without er blevet poleret og vokset, og der er blevet renset ud i DIY-ujævnheder i samarbejde med producer Ben Allens, der også har co-produceret Animal Collectives Merriweather Post Pavilion og Deerhunters Halcyon Digest. Den varme dreampop har fået et ordentligt skvæt kold chillwave, hvilket placerer lyden mellem tilgængelig pop og  skrøbelig, melankolsk electronica. Resultatet er blevet en plade, der lægger sig behageligt i baggrunden, men har svært ved at træde i karakter som mere end det bekendtskab, du hænger ud med, når lejligheden alligevel byder sig, men slår ud af hovedet igen, når dagen er ovre.

Within and Without er bølger af synth, trommesamples og reverb, der forplanter sig ud fra Greenes sang. At lytte til pladen er som at se et diasshow med Hipstermatic-billeder. Alle har de den slørede og nostalgiske kant, som også er kendetegnende for smarthone-app’ens fotos. Pladen åbner med “Eyes Be Closed”, der befinder sig et sted mellem Mobys “Porcelain” og M83’s 80’er-inspirerede drømmepop. I sandhed et sommersoundtrack af den sukkersøde slags. Nostalgien flyder frit i det 80’er-skårne snit. “Amor Fati” rækker også tilbage og hiver en New Order-inspireret lyd ind på pladen. Alt sammen omsvøbt af en nostalgisk og sentimental følelse med sit sukkende højdepunkt på albumslukkeren “A Dedication”, hvor en følsom sax gør sin entre. Ovenpå denne skylle af sløret vemodig flyder  “Before”, der med sine stemmesamples og hurtigere trommer løfter stemningen, samt den diskodystre “Echoes”, der med sit hurtige tempo, mørke stemning og dansevenlige beat er en af pladens mere interessante sange.

Within and Without byder på læskende sommernumre, men som Nestea-metaforen går, er det svært at forestille sig, at pladen kan holde på opmærksomheden længere, end sommeren varer. Dertil er der simpelthen for meget chill frem for højdepunkter.

★★★☆☆☆

Lyt til “Amor Fati”:
[audio:http://assets4.subpop.com/assets/audio/9618.mp3]

Om skribenten

Lise Christensen

Konkurrenceansvarlig

lise@undertoner.dk

 

Biografi:
Min første plade var Tjajkovskijs Svanesøen. Den købte jeg som ni-årig. Det var i den periode, hvor man også skulle have en Monet-plakat i ramme. Helst en med beroligende åkander. Den klassiske musik fik tre spin, og så tænkte jeg ellers ikke videre over det, indtil jeg kom på uni. Jeg havde været en okay flittig musiklytter indtil, men nærmest med ét blev jeg involveret i et spillested, begyndte at anmelde, afholdt en festival og var da også turen omkring et pladeselskab. Alle sjove og hårde på deres egen facon. Men det mest udfordrende har nu været at skulle forholde sig til musikken på skrift. Et puslespil med umage brikker. Nu er der gået 16 år, og jeg er begyndt at høre neoklassik (foruden elektronisk minimalisme, techno, ambient, skæv pop og engelske mænd, der synger om erotik), og Lille-Lise får et mentalt skulderklap, mens interesserne strejfer hinanden på tværs af tiden.


Fem favoritalbums:
Fuck Buttons: Tarot Sport
Nils Frahm: Felt
Wild Beasts: Smother
Four Tet: Rounds
alva noto & Ryuichi Sakamoto: Insen

Skriv et svar

boeger