Interview

Hooray for Earth – »Generel menneskelig forvirring«

Polyrytmiske og lagdelte elektropopperler ankommer til multiinstrumentalist Noel Heroux’ hoved som færdige numre, som han har til opgave at få optaget hurtigst muligt. Han fortæller her Undertoner om sangskrivningen og generel menneskelig forvirring.

Det amerikanske popband med jubelnavnet Hooray for Earth er ikke synderlig kendt herhjemme, men endelig begynder deres første fuldlængdealbum, True Loves, at nå det danske marked. Og så er det oplagt at bringe et interview med forsanger og multiinstrumentalist Noel Heroux, som Undertoner talte med helt tilbage i januar 2011. For så lang tid tog det alligevel at få pladen til anmeldelse i det lille kongerige, og så lang tid tog det dermed for Hooray for Earth at blive aktuelle i Danmark.

Hurra for alt! Alt!
Vi starter ved begyndelsen og det oplagte: Hvorfra stammer det geniale og naive bandnavn? Heroux fortæller:

»Bandnavnet stammer fra en legendarisk, berygtet fest hos en af vores venner. Han havde overtalt os til at spille en koncert i sin lejlighed, og bandet havde ikke engang et navn endnu. På et tidspunkt i løbet af natten begyndte alle at udbasunere ‘Hurra for…’ forskellige ting, og ‘Hooray for Earth’ blev bare hos os efter den aften.«

Det energiske electropopalbum True Loves blev udgivet på Dovecote i foråret, men er som sagt først i gang med at blive distribueret i Danmark nu. Selve sangene kom da til Heroux ret hurtigt, og han gik i gang med at komponere albummet med kun tre-fire sange helt færdige, da han ønskede en umiddelbar eller ny stemning på pladen.

»Min skriveproces er ikke særlig afhængig af instrumenter. Jeg plejer at høre en hel eller dele af en færdig sang i hovedet, og så prøver jeg at komme hurtigst muligt hen i mit hjemmestudie og lægge sporene, inden jeg glemmer sangen igen.«

Værsgo, her er en sang
De opløftende, flerrytmiske og lagdelte popsange på True Loves synes således at ankomme til Heroux’ hjerne som næsten færdige gaver, som han som tekniker så har til opgave at få optaget hurtigst muligt. Det kan synes ret imponerende, når man lytter til de umiddelbart ret komplicerede og kompositorisk set indviklede numre. Og der er alligevel også flere led i selve optagelsen, fortæller han.

»Titelnummeret “True Loves” startede f.eks. med den kompakte vokaldel og udviklede sig naturligt til sig selv efter et par timers optagelser og leg med en trommemaskine.«

Hooray for Earth udgav i 2009 ep’en Momo som digital udgivelse via Emusic Selects og i sommeren 2010 i fysisk form i USA gennem selskabet Dovecote. Momo blev co-produceret med Josh Ascalon og udsprang af et ønske fra begge musikeres side om at skabe noget nyt, der var anderledes end det, de tidligere havde arbejdet med.

»Denne gang bestemte jeg mig for at lave pladen selv og skabe the reneste lyd direkte fra indeni mig selv. Sangene er en forlængelse af den proces, og de afspejler både mine følelsesmæssige stadier over de seneste par år og berører fragmenterede minder fra en fjern fortid. Generel menneskelig forvirring.«

Nirvana, Roxy Music og Debussy
I adskillige af Hooray for Earths numre og visuelle udtryk er der klare referencer til og en forkærlighed for 80’er-lyd og æstetik, men Noel Heroux’ formative år fandt ellers primært sted i 90’erne, og således er det et broget musikalsk input, han blev udsat for som ung.

»I 90’erne lyttede jeg f.eks. til Nirvana og Jesus Jones, der var mit første musikindkøb. Begge mine forældre var til Roxy Music og sådan noget, og jeg var da også udsat for en del klassisk musik fra spæd. Debussy, Ralph Vaughan Williams og deslige.«

Sådan kan man opdrages rent musikalsk til at kunne overskue større kompositoriske værker, som mange af numrene på True Loves kan siges at være. Hurra for Hooray for Earth.

Hooray for Earth spiller i øjeblikket en længere efterårsturné i hjemlandet USA sammen med Cymbals Eat Guitars, og der er p.t. desværre ingen planer om at svinge forbi Danmark. Du kan læse anmeldelsen af True Loves her.

Deltag i debat