Plader

Ivory & Gold: I. EP

Det ville være svært at rende fra den påstand, at Ivory & Gold er et produkt af den moderne popmusiks elektroniske tendenser. Dét, vi får, er ikke noget kæmpe kunstnerisk værk, men en fed popplade.

Søger man efter Ivory & Gold på det store Google, er det første, man umiddelbart støder på, en amerikansk jazz/ragtime-ensemble. Men det er altså ikke dem, vi har med at gøre her. Det her er danske Ivory & Gold. Bestående af sangerinde og sangskriver Karen Marie Groth og producer Ronni Vindahl er den debuterende danske due komplet og klar til at imponere med ep’en I. (udtales ‘idot’).

I. indeholder fem numre, der rummer hver deres gode grund til at ligge på denne ep. Det ville være svært at rende fra den påstand, at Ivory & Gold er et produkt af den moderne popmusiks elektroniske tendenser, hvilket heller ikke behøves, hvis blot produktet kommer ud med tilpas kant og originalitet. En originalitet, der desværre synes at mangle i en stor del af tidens popskæringer, som ofte kan retfærdiggøres med mærkatet ‘brugsmusik’. Ivory & Gold kunne passende vise et par kunstnere, hvordan popmusik skal lyde. Om ikke andet burde et par af disse være med på en lytter, når Ivory & Gold folder sig ud.

Åbneren “About a Boy” er historien om en dreng, der rendte hjemmefra, fordi hans mor var skør. Et rigtig behageligt, easygoing nummer. Karen Marie har her en historie, hun gerne vil fortælle, og vi lytter gerne, for det lyder skidegodt. Vokalen er fin med nuancer af Robyn. Lyrikken er, på trods af et lidt søgt tema om den ulykkelige ensomhed, velfungerende og velskrevet. Et perfekt popnummer, der burde kunne vælte et par af højdespringerne på P3 af pinden.

Med “Idot” bliver lyden mere rolig og downtempo. Dette nummer breder Ivory & Gold ud på det store lærred og viser, at de to danske kunstnere kan mere end bare at lave et godt popnummer. Det er et smukt lille værk med elementer af soul og elektropop. Melodisk spænder nummeret fra helt små fine ‘kling’-lyde til kantet cello mod slutningen. Her fungerer Karen Maries vokal bedst af alle numre på ep’en. Og, nå ja, så fornemmes noget inspiration fra danske Quadron – ikke dårligt.

På nummeret “Rookie” slipper Ivory & Gold den finpudsede side. Dette er det mest eksperimenterende element på ep’en. Her har Karen Maries vokal fået selskab af små finjusteringer. Der er elektroniske loops og jamaicansk junglestemning. Det er spændende og tilfører I. lidt kant – igen med nuancer af svenske Robyn.

Afslutteren “The Shadow” er til forskel fra det øvrige indhold ret ligegyldig. Ligegyldig, fordi den ikke har den samme sprøde kant af velproduceret elektropop som de øvrige numre. Her bliver det en smule for kækt og lallet på grund af den musiske opbygning i det gentagende omkvæd, og “The Shadow” passer bare ikke rigtig ind her.

I. er, hvad Ivory & Gold har valgt at præsentere for os i første omgang. En rigtig charmerende popplade, der med sikkerhed vil sætte gang i karrieren for de to danske musikere. Dét, vi får, er ikke noget kæmpe kunstnerisk værk, men det er eddersparkeme en fed popplade. Kan vi mon få mere af den slags? Jeg håber, oh jeg håber…

★★★★★☆

Deltag i debat