jazzhouse

Lamb, 21.11.11, Store Vega, København


Fotos: Mathias Laurvig, LiveShot.dk

Mandag aften klokken lidt over 21 stod jeg forgæves og hev i døren til et tydeligvis slukket og lukket Lille Vega. Et minuts tid nåede at passere, inden jeg indså, at jeg var landet ved den forkerte del af spillestedet, og fandt vej rundt om hjørnet til Stauning-salens storebror. Allerede der burde jeg nok have indset, at min opfattelse af engelske Lambs status på dansk jord ikke var helt i tråd med virkeligheden, men den erkendelse kom først en lille time senere – og så til gengæld temmelig brat.

Indtil da havde jeg egentlig anset duoen for at være en musikalsk konstellation med så stærke rødder i fortiden, at dens lyd på nuværende tidspunkt måtte synes temmelig bedaget. Omkring årtusindeskiftet udgav Louise Rhodes og Andy Barlow en samling dengang relativt banebrydende plader, hvor gruppens hang til drum’n'bass og jungle skabte en iørefaldende kontrast til Rhodes’ folkloristiske eller til tider helt overjordisk klingende vokalarbejde. Efter 2001′s karrieremæssige højdepunkt i What Sound blev duoens lyd dog efterhånden mindre frisk, og det seneste udspil – forårets 5 – har ikke fået synderlig meget opmærksomhed herhjemme.

Alle disse forbehold blev dog temmelig ligegyldige, da Lamb efter aftenens første nummer, den nye plades åbner “Another Language”, trippede ud på scenens kant og åbenlyst noget overraskede beskuede det halvfulde Store Vega. »Wow. You guys must be feeling utterly awesome – and it’s only Monday!,« lød det endelig fra Rhodes, og det var da heller ikke just mandagstungsindet, der virkede fremherskende hos det endog særdeles feststemte publikum.

Hvad enten duoen, der på deres nuværende tur har fået selskab af elkontrabassist Jon Thorne, præsenterede nye numre som åbneren eller et stensikkert hit i en What Sound-klassiker som ”Gabriel”, var det vanskeligt at sige, om hengivenheden var størst fra publikums eller Lambs side. Allerede under andet nummer, den smældende og denne aften overordentlig bastunge “Butterfly Effect”, havde såvel Thorne som Barlow spillet sig op til at fremstå som to tikkende slagtilfælde – med en energi, der for sidstnævntes vedkommende snart kun kunne få afløb gennem gentagne ture helt ud på scenens kant for at opildne publikum eller hype sin kvindelige medmusiker. »Hasn’t she turned even more beautiful in the past ten years? She’s a bloody piece of art!,« lød en tilkendegivelse fra Barlow midtvejs i sættet, og det var unægtelig vanskeligt ikke at give ham ret. Rhodes’ vokal syntes at have modnet, og akkompagneret af de gudindelignende gevandters flagren vuggede den med en klædelig spændvidde og styrke gennem de ellers ofte temmelig dominerende arrangementer. Det var alt rigeligt til at holde publikum fast, og derfor kunne man til tider have ønsket, at hendes mandlige medmusikanter var mindre udfarende og i stedet søgte at henlede fokus på musikkens drømmeriske eller rytmisk opslugende elementer.

Heldigvis gik attituden på intet tidspunkt ud over den musikalske fremførsel. Hvad enten de tre på scenen kastede sig over buldrende og flænsende dub, syntetiske guitareskapader i den tyste, folkede “Rounds” eller en veritabel lydmur i den helt klassisk støjrockede “Build a Fire”, var udtrykket urokkeligt sikkert og opslugende – endda i en grad, så første runde ekstranumre i “What Is That Sound” og “Trans Fatty Acids” måtte følges op af endnu en tur på scenen med den fine “Cotton Wool” fra debuten. Nok bragte det stor jubel, da Rhodes tidligere på aftenen erkendte, at det var godt at blive forkælet af det danske publikum, inden turen skulle gå videre til Tyskland. Et eller andet sted kunne man alligevel have lyst til at håbe på de samme ellers lidet opmuntrende fremtidsudsigter for bandet, for en hel turné med så meget tryk på kedlerne som mandag aften kan dårligt være sundt for den efterhånden aldrende drum’n'bass-konstellation.

★★★★★☆
Indsend din kommentar

Skriv dit navn

Du skal indtaste dit navn

Skriv venligst en gyldig mailadresse

Kræver e-mail

Skriv din besked

Undertoner.dk © 2014 All Rights Reserved

Opmærksomhed til den alternative musikscene