Plader

Peter Broderick: http://itstartshear.com

Skrevet af Zenia Menzer

Peter Broderick, der er kendt for sin medvirken i Efterklangs liveopsætning, står endnu en gang på egne ben. Albummet rammer med sine smukke strygere og rytmiske klavergange et sted, der giver følelsen af ro og tryghed, og det er svært ikke at blive smittet af den empatiske og nærværende stemning.

Peter Broderick stammer fra en musikalsk familie, og som syvårig stod han med sin første violin i hænderne. Efter den fulgte hurtigt en lang række andre instrumenter, men særligt klaveret og violinen har hængt ved, hvilket også er tydeligt at høre på http://itstartshear.com. Specielt trommer og guitar hægter sig dog på klaveret eller strygerne i midten af hele scenariet, hvilket øger dynamikken på flere af numrene. Alligevel er det den stille og minimalistiske tilgang, der præger det meste af pladen, men det gør den langt fra uinteressant.

Betagende og smukt. Forførende og elegant. Rytmisk og roligt. Der er mange adjektiver, der med rette kan klæbes på dette album, men frem for alt er det utroligt nærværende og omsorgsfuldt. ‘Omsorgsfuld’ er ikke et ord, jeg normalt ville bruge til at beskrive et album, men lige præcis i dette tilfælde rammer det mange aspekter af, hvad albummet indeholder. Broderick bruger sin lyd til at udtrykke sig som en omsorgsfuld person, og det føles, som om lyden strækker sig ud gennem højtalerne, igennem rummet og indhyller lytteren på en meget fysisk måde. Det er netop dét, der giver mig fornemmelsen af tryghed og omsorg. Fra første klavertone på pladens første nummer, “I Am Piano”, til den sidste guitarakkord i pladens afrunding, “Everything I Know”, er man som lytter inkluderet i en følelse, der ikke kun udfylder én, men som også bevæger sig rundt om en.

Den dybtfølte stemning, albummet rummer, kommer dels til udtryk gennem Brodericks instrumentale overskud, dels gennem hans sjælfulde vokal. Det kan tydeligt høres på et nummer som “Colin”, der med inddragelsen af vokalharmonier først tager nummeret til et meget skrøbeligt stadie, som hænger ved hele nummeret igennem. Der bliver dog skruet op for tempoet undervejs, da der inddrages trommer og violiner, som tilfører nummeret et både klassisk og folket udtryk. “Colin” udgør også et af pladens glansnumre, og selvom der findes mange vellykkede episoder på pladen, finder man som lytter også nogle statiske øjeblikke, der sænker tempoet lige lovligt meget. Numre som “Asleep” og “Words” er eksempler herpå, og med helt renskurede riff og klavergange tager minimalismen en anelse overhånd og skaber for meget stilstand.

Det er dog primært de gode sider ved denne plade, jeg har lyst til at fremhæve, fordi pladens opture gør det hele værd. “With the Notes on Fire” er et lille guldstykke, der bobler af energi og er livsbekræftende gennem sin instrumentale sammensætning. Man kan ikke andet end blive smittet af stemningen, der bliver udfoldet gennem et livligt riff og og gyngende klaverpassager. Der er en god helhed over http://itstartshear.com, der emmer af ro og skønhed. Man får som lytter følelsen af at befinde sig langt fra verdens larm og uro, og pladen bliver det varme og bløde sted, man søger hen for at slappe helt af og forsvinde ind i musikkens verden.

★★★★★☆

Lyt til “Trespassing”:
[audio:http://www.peterbroderick.net/wp-content/uploads/2010/05/09-Trespassing.mp3]

Deltag i debat