Plader

Kostcirkeln: Bästa vän EP

Har du hørt om genren “garagedisco”? Det er i hvert fald sådan, Kostcirkeln benævner deres musik, som de samtidig kalder et bud på alternativ pop, men Bästa vän bærer mere præg af at være et eksperiment for eksperimentets skyld.

Jeg sidder med Kostcirkelns ep Bästa vän i hænderne. Bandnavnet er det første, der slår mig, og jeg går på internettet for at undersøge det. På skærmen toner Sveriges svar på kostpyramiden frem. Det er unægteligt et navn fra den mere spøjse skuffe og får mig til at tænke på Frisk Frugt.

Min nysgerrighed er pirret, og er musikken ligeså charmerende, spøjs og skæv som hos Frisk Frugt, så er det ikke så ringe endda, som de siger i Vestjylland. Det er den bare desværre ikke. Den er skæv, ja – men ikke charmerende.

Bag Kostcirkeln gemmer sig den svenske sangerinde Quarin Wikström. Hun står bag såvel teksterne, musikken og arrangementerne i Kostcirkeln og er desuden kendt fra bl.a. Attaboy, Sekten, Babakarej og Big Bombastic Collective. Også musikerne i Kostcirkeln er alle yderst aktive og har spillet med Savage Rose, Anders Mathiasen (Murder/Vessel), Mikkel Hess, Pinkunoizu, Eggs Laid by Tigers, Big Bombastic Collective m.fl.

I pressemeddelelsen gives musikken følgende ord med på vejen: “Musik, der i en kraftfuld blanding af svensk humørsyge, garagedisco og sødmefulde tekster giver et nutidigt bud på alternativ pop”. Det er da bestemt ikke helt forkert; det er jo et forsøg på at flytte grænserne for, hvordan popmusik kan lyde, men problemet er bare, at det i Kostcirkelns tilfælde bliver fortænkt. Forsøget virker forceret, og ofte virker musikken som et eksperiment for eksperimentets skyld.

Det stikker i alle mulige retninger, og jeg kan ikke fornemme nogen nødvendighed i musikken. Musik behøver ikke at give mening, men det skal i allerhøjeste grad have betydning. Jeg hører desværre hverken det ene eller det andet i Kostcirkelns musik. Det er meget dygtige musikere, der eksperimenterer og prøver at tænke musik på nye måder, men det bider ikke på mig.

Jeg hæfter mig ved, at bandet bruger ordet “humørsyge” i ovennævnte beskrivelse af musikken. De mener tilsyneladende, at ordet har en positiv betydning. Jeg er ikke enig – og genbruger derfor gerne ordet, som på mange måder rammer plet i beskrivelsen af Bästa vän.

Ep’en består af seks numre og er en efterfølger til det selvbetitlede debutalbum fra 2007. Det første nummer på ep’en er titelnummeret. Det starter som en orientalsk inspireret sag, som pludselig skifter karakter ved at ved at Quarin Wikström synger linjerne »Vill du vara min/Vill du vara min/Får jag vara din/Allra bästa vän« kun akkompagneret af en heftig distortion-guitar. Tja, jeg må indrømme, at jeg ikke fornemmer intentionen med nummeret, der rent musikalsk ikke er specielt udfordrende.

En udfordring er derimod “Först var dom vackra, sen blev dom fula” med sit nærmest kakofoniske præg. Her får musikerne brug for deres evner udi fusionsjazz, men med Wikströms, undskyld mig, skabede vokal på toppen bliver det noget anstrengende at høre på i længden.

Noget stærkere er “Kvarglömd”, som er en stilfærdig vise . Her kommer man så tæt på, at man kan høre Quarin Wikströms åndedræt, når hun nærmest synger blot akkompagneret af klokkespil, som ikke harmoniserer med hendes vokal, og det er faktisk et fint nummer.

Det bedste nummer på pladen er dog ”Ut genom fönstret”, der er båret frem af en tung bas, som i det melodiøse omkvæd bliver bakket fedt op af en lidt surf-inspireret guitar. I dette nummer synger Quarin Wikström noget mindre kunstfærdigt, selvom hun ikke helt kan dy sig for at synge en anelse påtaget falsk i slutningen. Det er ganske symptomatisk for albummet, der fremstår som en noget prætentiøs sag lavet af dygtige musikere, hvis kunst ofte overdøves af en let belastende vokal.

★★☆☆☆☆

Deltag i debat