Koncerter

Roskilde Festival 2012: Eloq, 01.07.12, Apollo Countdown

Foto: Rasmus Luckmann
Skrevet af Rasmus Riiskjær

Eloqs eklektiske brug af forskellige genretræk var både hans force og charme, men når det indimellem blev for ufokuseret, røg opmærksomheden og publikumskontakten.

Foto: Rasmus Luckmann

Eloq alias August Fenger og mastermind for Cheff Records havde den ære at gæste den nye scene Apollo Countdown i et forrygende solskinsvejr. Hans synlige glæde over at være præcis dér bag pulten gjorde sit til at skabe massiv publikumrespons og festlig stemning.

Han diskede tidligt op med den dejligt fumlende “Why Don’t You?”, og derudover var der vist ikke andre numre fra hans fine debut-ep Galactic Neckbreaks. Dét nummer stod for mig som koncertens mest vellykkede, mens koncerten generelt stod på vedholdende basmusik, der gjorde brug af typiske, musikalsiske udtryk fra grime, dubstep og hardstyle. Derudover spillede Eloq også remixes af bodega- og festivalklassikeren “Sweet Child O’ Mine” og et nummer af Rihanna.

Det var en lidt sær blanding med lige lovlig mange diskante hi-hats og repetivt båttende synths, men det var svært at være andet end glad og nydende, når man var iblandt så glade publikummer og så glad en kunstner. Den nomadiske, orange hoppeborgsscene Apollo Countdown passede perfekt til en god times smadder, bass og crunk/dubstep. Responsen til Eloqs musik var fra et publikum, der i fulde drag nød at være tilbage på pløjemarken, og hænderne var i vejret stort set fra start til slut.

Eloqs eklektiske brug af forskellige genretræk var både hans force og charme, men blev indimellem lidt for ufokuseret, og så røg opmærksomheden og publikumskontakten lidt. Et nummer med en 2-step-agtig rytme fik for alvor tag i ravestemningen, og sæbebobler og kastede dåseøl gjorde sig godt med den blå og varme himmel som baggrund. Et Lucy Love-remix blev spillet og taget godt imod, men det blev også til samplet »Hun skal sutte fem pikke på én gang«, der blev gentaget over en massiv bas og trillende, mekaniske hi-hatfigurer. Et nummer, hvor næsten alle skreg sig hæse med: »Jeg har det luxus«, fik gødet jorden for den gode stemning, der for alvor satte sig fast med Eloqs remix af Jay-Z og Beyoncés kærlighedsbanger “Crazy in Love”.

Det var sjovt, der blev råbt med i bedste karaoke-stemning, og det var så stor en fryd at se Eloq få rusket op i publikum, at jeg vil kalde koncerten god og vellykket. Thumbs up Eloq og Roskilde!

★★★★☆☆

Deltag i debat