Plader

Songs for Joebs: s.t.

Med tretten følelsesmættede sange om tilværelsen på godt og ondt fremfører Peter Sandegaard sit soloprojekt, Songs for Joebs. Et projekt, som emmer af ambition, men som desværre falder igennem på baggrund af store mangler.

Bag det kristent klingende projekt Songs for Joebs finder man Peter Sandegaard, der på sit debutudspil leverer tretten følelsesmættede sange, der genremæssigt bevæger sig tæt på blød guitar- og banjopræget folk i stil med The Tallest Man on Earth.

Numre, der i form af historiefortællinger alle centrerer sig om eksistentielle temaer som den virkelighed, der udspiller sig, når tilværelsen tager en bestemt drejning på godt og ondt samt menneskets snæversynethed og synet på Gud. Et projekt, som Peter Sandegaard giver sig i kast med på egen hånd, idet han egenhændigt står for både vokal- og instrumentindspilning. Der er dermed tale om et seriøst projekt, hvor der ikke lægges skjul på intentionen om et højt ambitionsniveau. Desværre stemmer niveauet og det færdige resultat ikke overens, hvilket medfører, at pladen som helstøbt værk falder til jorden.

Allerede på pladens indledende nummer, ”Songs of Love”, fornemmes det tydeligt, at Sandegaard ønsker at skabe dybe og storladne følelser med melankolien som primær stemning. Instrumentalt forsøges det gjort igennem langsommelige pauketrommelignende taktslag med til tider understøttende strygere. Umiddelbart lyder det ikke værst, men på baggrund af kombinationen af den ringe produktion, der med få udvalgte instrumenter skaber en bar og ufærdig lyd, og Sandegaards nøgne og klagende vokal, der befinder sig i et leje mellem nasal klang og til tider uren intonerende falset, mislykkes intentionen om smuk melankoli. I stedet efterlades lytteren med en patetisk følelse samt fornemmelsen af at være til øvesession, idet ”Songs of Love” produktionsmæssigt ikke virker komplet.

Den ukomplette produktion og en altoverskyggende grådkvalt vokal ses som en gennemgående faktor på adskillig af pladens folk-inspirerede numre. På ”Peaceful Sky Above” mangler en komplementerende bund til den dominerende banjo, hvor der ligesom på ”Your World Is Perfect” skabes en yderst umage sammensætning af americana- og happy go lucky-inspireret banjo, fransk cafélignende akkordeon og jamrende vokal. Dog skabes der øjeblikke, hvor vokal og komposition skaber smukke momenter som på den nænsomme pianoballade ”Handing Out Blessings”.

Desværre er der langt imellem disse momenter, hvilket også gælder lyrikken. Sandegaard har tydeligvis noget på hjerte og ønsker at berette om tilværelsen og dens skyggesider. Dog fremstår lyrikken en tand for udpenslende og er tilmed skåret en tand for meget ud i pap som i ”The Father”, hvor sangen indledes med »His father has no job no more / He used to work as a carpenter / His children cries to sleep every night / He thinks about going down to the riverside and take a dive«. Teksterne ville egne sig som glimrende noveller eller sublime spoken-word-fremførelser, men blegner som sangtekster i det smukke billedsprog.

Songs for Joebs emmer af gode intentioner, og det er tydeligt, at lysten til at skabe noget stort, smukt og rørende er pladens essens. Uheldigvis falder pladen igennem rent kvalitetsmæssigt, hvilket efterlader Songs for Joebs i glemsel.

★★☆☆☆☆

3 kommentarer

  • »His father has no job no more / He used to work as a carpenter / His children cries to sleep every night / He thinks about going down to the riverside and take a dive«. Teksterne ville egne sig som glimrende noveller eller sublime spoken-word-fremførelser, men blegner som sangtekster i det smukke billedsprog.

    Tror de fleste ville betakke sig for at læse noveller på et fejlfyldt skoleengelsk, hvor sublimt det så end måtte tage sig ud for anmelderen…

  • jovist, men teksters kunnen handler vel ikke nødvendigvis kun om grammatik men ligeså om udførelsen af teksten. Hvis man virkelig skal gå i detaljer indeholder mange sangtekster en del grammatiske og strukturmæssige fejl, blot for eks. at kunne tilpasse teksterne den tilhørende melodi.

  • Nå, ok. Tak for forklaringen. Så er der jo en mening med galskaben. Jeg troede bare, der var tale om sjusk. Fint at få lidt perspektiv fra en, der virkelig er inde i sagerne…

Deltag i debat