Artikler Interview

Bro/Knak – dukketeater i lyd

Jakob Bro og Thomas Knak. Foto: Lasse Bech Martinussen
Skrevet af Anna Møller

I sommer talte Undertoner med Thomas Knak og Jakob Bro om deres samarbejde på det dobbelte album Bro/Knak.

Jakob Bro og Thomas Knak. Foto: Lasse Bech Martinussen/PR

Jeg er blevet presset ind i en sprække i Jakob Bro og Thomas Knaks program efter deres veloverståede koncert på Roskilde Festivals Gloria-scene. Da de spillede, var der ligefrem mange meter kø foran indgangen til intimscenen og fuldt hus indenfor.

»Det regnede jo også, ikke,« siger Jakob Bro og griner og beskriver følelsen af at stå foran så stort et publikum:

»Det var først, da jeg fik talt lidt til publikum, at jeg følte, vi var sammen med dem og ikke fremmedgjorte deroppe på scenen,« fortsætter han.

»Vi kunne godt have ønsket scenariet, men vi kunne ikke have regnet med, det gik så godt,« supplerer Thomas Knak.

Dukketeater i lyd

Sammen har Bro og Knak skabt albummet Bro/Knak, der består af gensidige fortolkninger af en række numre skrevet mere eller mindre af Jakob Bro.

»Det startede med, at jeg havde lyst til at lave noget, der var helt anderledes end de tidligere plader, jeg har udgivet,« fortæller Jakob Bro.

»Og så havde jeg længe drømt at indspille noget med lidt anderledes instrumenter – cello, harpe, kor. Og så har jeg længe haft Thomas i tankerne til et projekt. Det startede med, at jeg skrev nogle skitser. Det var før, jeg havde spurgt dig,« siger Jakob Bro og nikker over mod Thomas Knak på bænken ved siden af ham. »Så tog jeg til New York og København og indspillede skitserne med forskellige instrumenter. Nogle ting fungerede, og nogle ting fungerede ikke. De ting, der var gode, beholdt jeg og arbejdede videre med og lagde nye ting oven på som i en lagkage.«

»Derefter begyndte jeg at samle det, jeg havde, og præsenterede det for dig,« siger Jakob Bro og kigger over mod Thomas Knak.

»Vi havde talt om, at du skulle remixe den forrige plade, men her var et konkret projekt.« Thomas Knak fortsætter: »Og så fik jeg en harddisk og en masse spor, som jeg ikke hørte som færdige numre, men som mulige roller. Jeg kunne sidde og lave et slags dukketeater i lyd, klippe-klistre og kalde det nye kompositioner frem for remixes. Det var faktisk den allerbedste måde at blive inviteret til projektet på. Når man vidste, hvilke navne det var, man skulle sidde og klippe i, så var det ret vildt. Det var ikke ‘bare’ en studiemusiker, det var koryfæer og folk, der har en lyd selv og har indvilget i processen.«

Bro/Knak (2012). Cover: Tal R.

Musikalske koryfæer

Jakob Bro fortæller om de musikere, der bidrog til de originale spor:

»Mange er virkelig gamle musikere, og mange er store navne i hele jazzhistorien. Paul Bley bl.a. [legendarisk freejazz-pianist fra Canada, f. 1932, red.], der egentlig er foregangsmand for Keith Jarrett og har spillet med alle fra Lester Young til Charlie Parker. Han var 84, da jeg indspillede med ham, og det var ikke kun sjovt at invitere musikerne med og sige: ‘Det, I indspiller nu, det er slet ikke færdigt.’ Jeg har haft så store navne med på mine plader før, men da har det været, når de har lagt instrumenter ind i et færdigt lydbillede. Men de holdt ud og stolede på, at det nok skulle ende godt. Det var ret skægt at smide de koryfæer ud på dybt vand, og de har heller ikke hørt resultatet endnu, men jeg synes selv, vi har fået det bedste ud af det.«

Thomas Knak har tidligere remixet et væld af musikere, bl.a. Efterklang, Else Marie Pade, Bjørk og også Ryuichi Sakamoto i 2006 til remixpladen Bricolages. Denne proces har imidlertid været ret anderledes, fortæller Knak:

»Når jeg har lavet remixes, har jeg kendt originalnummeret, men her var der ikke noget originalnummer. Jeg tog de fraser, jeg kunne huske noget af, når jeg hørte sporene igennem og sendte et par eksempler til Jakob. Og så gik han i gang med at stykke sin del sammen. Så han har for første gang lavet en plade, der er blevet klippet og klistret sammen i i et studie.«

»Hey, er det helt okay, hvis jeg…«

Det er imidlertid ikke første gang, Jakob Bro kaster sig over at skabe en hybrid af et album. Musikerens andet album, Sidetracked fra 2005, blander ligeledes jazz, ambient og electronica, og den karakteristiske jazzguitar træder en anelse i baggrunden til fordel for især elektroniske elementer. Albummet blev belønnet med to Danish Music Awards i 2006 for bedste jazzudgivelse og bedste crossover-album.

»Det var lidt det samme med Sidetracked, men på en anden måde. Det var vildt inspirerende lige pludselig at høre Thomas’ versioner, for jeg havde simpelthen så mange instrumenter indspillet, så det kunne blive en plade i 20 retninger. Jeg tænkte: ‘Det her bliver aldrig til en sammenhængende plade, det er simpelthen for forskelligt.’ Så var det fedt at høre, at Thomas nærmest havde lavet et færdigt nummer, og det inspirerede mig til at fortsætte projektet. På den måde har vi inspireret hinanden.«

Thomas Knak uddyber: »Vi har mødtes ofte undervejs, og der er også ting, vi har pillet ud af albummet. Vi ville gerne have en identisk opstilling af numre, så der har været numre, vi har været nødt til skrotte, da jeg ikke var så glad for min version og omvendt. Det er et luksusproblem, men har vi barberet tingene ind til benet. Mine numre er skabt af en række mikrobidder, som tilsammen fylder en del i ørerne, og så er de hørbart bearbejdede i et digitalt lydprogram. Lydene er måske mere strakte og kantede i forhold til de ting, jeg har lavet tidligere. De har været mere runde og vand- og boblelignende. Bro/Knak-materialet har en hårdere lyd og flere lag, men jeg ville også gerne udforske de muligheder, der lå i den tilgang.«

De to musikere synes da også at stole på hinandens evner, fortæller Bro: »Jeg syntes, det var spændende at se, hvad Thomas kunne finde på. Rent æstetisk var jeg sikker på, at han både kunne overraske mig, men også gøre det på en måde, som jeg syntes var spændende og interessant.«

Thomas Knak fortsætter: »Der var nogle gange, hvor jeg måtte ringe til Jakob og sige: ’Hey, er det helt okay, hvis jeg…’, og han så bare svarede ’jajaja’.« Begge griner.

»Det har været tydeligt, at vi begge gerne ville lidt ud på noget dybt vand, uanset hvor meget vi har nogle ting, der gør, at vi bare vil lyde som os selv, så skulle der gerne opstå noget helt tredje. Så det ikke bare bliver Jakob Bro og Thomas Knak, der spiller sammen, men at det bliver Bro/Knak.«

Lige omkring 11 minutter får jeg sammen med Thomas Knak og Jakob Bro bag den larmende Arena-scene, inden Jakob Bro må videre til næste interviewstation. Bro/Knak spiller igen i Danmark 31. oktober, 1. november og 3. november.

Se mere her.

Deltag i debat