Artikler Interview

Valby Vokalgruppe – improvisation i mønster

I anledning af Valby Vokalgruppes nye udgivelse Bah New Era bringer Undertoner interview med kvindegruppens Cæcilie Trier og Anja Jacobsen. Læs om aftenskolekurser og keyboardbeat her.

Inde på AOF’s hjemmeside kan man vælge et utal af kurser: ‘Pileflet for begyndere’, ‘Sushi for alle’ og ‘Ryd op i dit indre og ydre klædeskab’. Men ingen hold med ‘Vokalgruppe’ i Valby.

Nok, fordi Valby Vokalgruppe jo intet har med AOF at gøre – på trods af, at det lyder som et navn taget direkte ud af et aftenkursus i forstaden.

Navnet kommer sig af, at sangskriver Anja Jacobsen boede i Valby, da vokalgruppen startede op. Hun fortæller:

»Vokalgruppegenren er lidt no-go. Ikke det mest populære, man kan vælge at spille i. Og så er det sjovt at lave en spænding mellem navnet og den musik, vi spiller. Det lugter jo lidt af AOF-aftenkursus, og så er det noget helt andet musik.«

Cæcilie Trier uddyber: »Man kunne godt læse navnet, som om vi har en ironisk distance til projektet, men musikken er jo noget, vi tager meget alvorligt. Vi distancerer os slet ikke til kompositionerne, vi synger.«

To ud af fire medlemmer fra Valby Vokalgruppe møder mig foran Gloria-scenen en våd formiddag i juli 2011. De ville have mødt op alle sammen, fortæller Cæcilie Trier og Anja Jacobsen, men Jaleh Negari og Sonja Labianca er for trætte eller er taget hjem efter gårsdagens koncert på netop Gloria-scenen. Under indspilningerne til De syv mundes fest (2010) talte vokalensemblet følgende musikere: Sonja LaBianca, Cæcilie Trier, Maja Zander Fisker, Maria Bertel, Felia Gram-Hanssen, Jaleh Negari og Anja Jacobsen. I dag, oktober 2012, tæller holdet fire medlemmer: Lil Lacy, Cæcilie Trier, Sonja LaBianca og Anja Jacobsen, og det tidligere medlem Jaleh Negari medvirker desuden på to sange på den nye udgivelsem, Bah New Era (2012).  Bortset fra at De Syv Mundes Fest blev optaget, mixet og mastereret af Anders Lauge Meldgaard aka Frisk Frugt, så har vokalgruppen altid bestået af kvinder.

»Grunden til, at vi kun er kvinder, er, at mandestemmer ligger i et helt andet register,« fortæller Anja Jacobsen. »Når vi kun er kvinder, kan vi lyde næsten som hinanden, og det bliver svært at kende forskel på stemmerne.«

Improvisation og struktur

Koncerten på Roskilde vekslede umiddelbart mellem det abstrakte og avantgardistiske på den ene side og så det mere kontrollerede på den anden side. Anja Jacobsen skriver som sagt numrene, men hvordan holder man balancen mellem det komponerede og det mere fritflyvende?

10”-debuten ‘De syv mundes fest’

»Det er lidt forskelligt fra sang til sang, hvor grænsen mellem det frie improviserede og det mere komponerede går. I nogle numre er alt komponeret, og så lærer vi bare den, og så er der andre sange, der forløber efter et princip. F.eks. har vi en sang, hvor det eneste princip er, at man rammer på slaget, og så må man selv udvikle, hvordan man laver tonen.«

»På den måde er der inden for en struktur mulighed for improvisation. Andre gange – f.eks. når vi øver – kan vi have lavet et score på forhånd. F.eks. ‘lav lange toner’ eller ‘lav korte toner’, og så prøver vi det af i ti minutter. Men det fungerer mere som en måde at udvikle nye ting på ud af lyde, og så strukturer vi det ofte i fællesskab efterfølgende, hvor vi beslutter i fællesskab, hvordan arrangementerne skal være.«

»Samarbejdet i Valby Vokalgruppe har ændret sig meget,« fortæller Anja Jacobsen. »I starten var vi kun fire, så blev vi otte, og nu er vi fire igen og har fået keyboards med også.«

»I går var det meste af sættet fastlagt, og det var vi nødt til for at kunne bevare roen. I visse passager var der noget impro, men hovedsageligt, hvor man har aftalt, at man har nogle lyde, man kan vælge imellem. Så man ikke skal opfinde det hele, mens man står der. Når det kun er vokaler, så kan det ellers godt blive avantgarde på en lidt ærgerlig måde. Jeg kan godt lide, at man har noget at holde sig til og så kan improvisere inden for det.«

Valby! Valby! Valby!

Musikerne i Valby Vokalgruppe er aktive i utallige bands hver især. Gud Er Kvinde, Selvhenter, Choir of Young Believers, Travelling Tribes, Chimes & Bells og det tidligere Kirsten Ketsjer – og Cæcilie Trier senest i sit soloprojekt CTM. De forskellige konstellationer kan naturligvis noget forskelligt, men hvordan skiller Valby Vokalgruppe sig ud i forhold til andre projekter?

Cæcilie Trier tager ordet: »Jeg synes, det er helt vildt spændende at være i noget, der bare er vokaler, for der er en helt særlig intensitet omkring det. Det er helt vildt skrøbeligt og samtidig med et benhårdt udtryk. Det kan nærmest blive en helt syntetisk lyd, når det bare er stemmer. De klange, man kan få frem kan være vildt hårde, samtidig med at vokalen er et meget blødt instrument.«

Anja Jacobsen fortsætter: »Der er kæmpe forskel mellem at være i et rockband og i det her kor. Det her kor egner sig i virkeligheden ikke så godt til at være på en kæmpestor scene, som vi var i går. Vi egner os meget mere til at være i et rum, hvor der er nogle vægge, og hvor der er akustik. Det at stå på en scene med mikrofoner var lidt en udfordring, vi tog op. Men det er noget helt andet at være i et rockband med trommer og sådan og så stå på en scene og sige ‘hu’. Det kræver, at vi er virkelig fokuserede og holder den hele vejen igennem. Ellers falder det hele til jorden.«

Og hvordan synes I så selv, det gik i går?

Anja Jacobsen griner ad selvhjælps-formuleringen, men svarer:

»Det var nogle virkelig svære omstændigheder, og der var megameget larm, fordi man kunne høre de andre scener. Og alligevel kunne man mærke, at der var en stor forsamling, der bare stod der og lyttede. Det var samtidig virkelig syret, for jeg havde virkelig ikke regnet med, at der ville være sådan en ‘op-og-køre’-agtig stemning! Folk hujede jo efter hvert nummer! Det er jo meget anderledes end alt det andet, der foregår på festivalen.«

Cæcilie fortsætter: »Vi fik vildt meget fra publikum. De stod og råbte: Valby! Valby!«

Anja og Cæcilie griner rustent.

Cæcilie: »Men alle de finere nuancer forsvandt i går. Det er prisen for at spille på så stor en scene og på en festival.«

Lydmønstre

I deres nye konstellation med keyboards var Valby Vokalgruppe allerede i sommeren 2011 ivrige efter at indspille nyt, der så udkom i september 2012. Under koncerten høstede keyboard-sangene da også stor jubel fra den del af publikum, der måske havde svært til at forholde sig til sange bestående udelukkende af kvindestemmer.

Valby Vokalgruppe. Collage: PR.

»Ja, når der kom et beat under koncerten, kunne man mærke, at folk åndede lettet op,« griner Anja Jacobsen. »Og så blev det slukket med det samme igen. Det kan også godt være, at det nye bliver endnu mere frit.«

Til koncerten – som bandet selv kaldte en ‘modig booking’ – sang Valby Vokalgruppe både numre bestående af lydord og med decideret tekst, også på engelsk.

Hvordan afgør man, om en sang er egnet til at have tekst på eller om den skal bygges op langsomt med lyde?

Anja Jacobsen svarer: »Det kommer an på, hvilken ide nummeret udspringer fra. Nogle udspringer fra en tekst, der allerede er der, og andre udspringer fra en lyst til at prøve noget af – nogle lyde eller et mønster. Hvad sker der, hvis jeg tager den her lille figur og forskyder den til forskellige stemmer? Vi bruger dog ingen pedaler, men vi kan sample stemmerne gennem keyboardet.«

Hvordan det lyder, kan du høre på det nye album, Bah New Era. Læs anmeldelsen af albummet her.

 

Deltag i debat