Plader

Taiga Taiga: A House Made of Straw EP

Det eksotiske bandnavn Taiga Taiga dækker over den engelske københavner Hugh Tweedle, der skriver sørgmodige, tungsindige sange i et utrolig nedbarberet lo-fi-setup. Undertoners anmelder er ikke fuldstændigt solgt til stanglakrids trods de gode intentioner på debut-ep’en A House Made of Straw.

Jeg havde kun hørt om enmandsbandet Taiga Taiga én gang før: i en anmeldelse af debut-ep’en A House Made of Straw på Gaffa.dk. Pladen fik en del roser med på vejen, og selvom det ganske vist kun var en demo-ep, syntes jeg, at beskrivelsen lød særdeles lovende.

Skæbnen ville pudsigt nok, at jeg inden ret længe skulle ende med at få ep’en tilsendt. Interessant, tænkte jeg, og satte den med det samme på anlægget.

Lydbilledet, der mødte mig i de første takter på skæringen med det kryptiske navn “Locvstz”, var lovende. Et helt lo-fi, ret folket setup kun med guitar – meget simpelt både harmonisk og melodisk, men det fungerede egentlig upåklageligt. Less is more, som man siger.

Men jo længere jeg kom ind i nummeret, jo mere skeptisk blev jeg. Optagelsen lyder simpelthen meget hjemmegjort, og især vokalsporet stikker ud i helheden. Af og til tenderer det at lyde decideret falsk – f.eks. i det førnævnte første nummer, hvor Hugh Tweedle synger i oktaver med sig selv.

Respekt for, at Tweedle selv har skrevet, optaget og mixet alle sangene. Jeg vil give ham, at rigtig mange af numrene har en god opbygning og nogle dragende elementer. Især de fine guitarintroer er meget stemningsfulde. Lyt bare til introen på “The Last Ebb of Dusk”, som også er ep’ens mest vellykkede skæring.

Det er virkelig ærgerligt, at vokallyden skal stjæle så meget af opmærksomheden. På et nummer som det førnævnte er resultatet af det mildest talt jævne vokalspor, at omkvædet bliver et antiklimaks, selvom det klart musikalsk og lyrisk lægger op til at være et dramatisk højdepunkt. Vokalen er helt fremme i lydbilledet hele tiden, og der er derfor ingen spænding at udløse.

Derudover vil et lille ønske herfra være, at Taiga Taiga vil droppe idéen om at skære melankolien så tydeligt ud i pap for lytterne. Det kommer alt for hurtigt til at blive en anelse skabet, og det havde været smukkere og mere elegant med en mere underspillet tilgang til et så enkelt akkompagnement.

Nu er A House Made of Straw jo nok en slags demoudgivelse, og det betyder heldigvis, at der er masser af plads og tid til forbedring. Intentionerne er der i hvert fald bestemt, og det må siges at være et stort skridt på vejen.

★★☆☆☆☆

Taiga Taiga spiller på Fanø Free Folk Festival d. 23.-25. August 2013.

Deltag i debat