Efterklang, 17.02.13, Store Vega, København

En perfekt afslutning på en lang februar-uge må være at stå i Store Vega kl. 21 søndag aften, mens Efterklang slår de første toner an til “Hollow Mountain”, som er første nummer på deres seneste plade, Piramida. Koncerten var en del af festivalen Frost, der løber af stablen i disse dage i København.

Efterklang har fået en del opmærksomhed med udgivelsen af Piramida. Mange af pladens lydbidder stammer fra den forladte mineby Piramida, som ligger på Spitsbergen den norske øgruppe Svalbard. En sjov og pudsig idé, som i den grad fungerer på pladen. Efterklang har også høstet en del priser for albummet, hvoraf en af dem var fra foreningen af danske musikkritikere, nemlig den prestigefyldte Steppeulven, hvor Piramida blev belønnet som årets album. Og så fik Piramida seks U’er i Undertoners anmeldelse af pladen, hvor anmelder Durita Dybczak blandt andet skrev: »Efterklang har om muligt formået at overgå sig selv og imponerer med et fantastisk nærværende og velafrundet album, hvor de bruger pauserne og fraværet af lyd i lige så høj grad, som de skaber storslåede og fyldige lydbilleder, der kan vælte én omkuld.« Vi kårede efterfølgende pladen til den tredjebedste danske udgivelse i 2012.

Der var således store forventninger til aftenens koncert, der som sagt blev indledt med “Hollow Mountain”, hvor Katinka Fogh Vindelevs baggrundsvokal var det første, der brød den helt stille sal i Vega. Hendes vokal fungerer perfekt på dette yderst velbalancerede åbningsnummer, og hun komplimenterede flot forsanger Casper Clausen gennem hele koncerten.

“Hollow Mountain” blev efterfulgt af “Apples” og “Sedna”, hvilket er identisk med den rækkefølge, Piramida starter med. Det var et lidt kedeligt valg af sætliste-sammensætning, men omvendt var det sikkert, og det er bestemt tre af de stærkeste numre på albummet. Særligt det smukke “Sedna” drager én ind i det harmoniske og behagelige Efterklang-univers. Et nummer, som man ønsker bliver spillet igen og igen, da de afdæmpede trommer og Casper Clausens velsmurte vokal lander dejligt behageligt i ens ører.

“Sedna” blev dog ikke spillet igen, men blev efterfulgt af Efterklangs lidt ældre nummer “I Was Playing Drums” fra pladen Magic Chairs fra 2010. Det nummer fungerer altid godt live og er også et sikkert valg på sætlisten. Efterklang virkede i det hele taget meget afslappede og veltilpasse på scenen, og Casper Clausen gik lidt rundt på scenen og prøvede at snakke med publikum under numrene. Han satte sig nogle gange ned på højtaleren og skuede ud over det tætpakkede Store Vega. Bassist Rasmus Stolberg var med sin afslappede attitude og veltilfredse smil med til at skabe den behagelige stemning, og man fik følelsen af, at trioen og deres tre ekstra livemusikere følte sig hjemme og sikre på scenen.

Bandet følte sig måske lidt for meget hjemme, for koncerten kom desværre ind i en lidt død fase. De tog en mindre pause, og Casper Clausen begyndte at læse breve op til tilfældige folk i København, som han havde fået af publikummer fra forskellige dele af Europa (særligt Sverige). Det var egentlig meget sødt og sjovt, men det blev for lang en pause fra musikken, og man blev som publikum trukket ud af Efterklangs musikalske univers, som de ellers havde fået lullet os godt og grundigt ind i.

De seks på scenen fortsatte dog efter pausen ufortrødent med det stærke nummer “Black Summer”, hvor de hurtigt fandt publikum igen. De satte en 8 mm sort/hvid film på, som de havde fået af en mand, de tilfældigvis havde mødt i den forladte mineby Piramida. Manden havde arbejdet i minebyen, inden den blev lukket. Det virkede meget overbevisende og man følte nærmest, man havde været med oppe på Svalbard.

Efterklang sluttede første sæt af med hittet “Modern Drift” fra Magic Chairs, der naturligvis faldt i publikums smag. Bandet blev trampet ind i salen igen, hvorefter de spillede en lidt mere rocket udgave af “The Ghost”, hvilket fungerede upåklageligt. Særligt afslutningen på nummeret med et sløret og larmende lydbillede var godt. De sluttede koncerten af med at stille sig alle seks mand frem på scenen, hvor alt var akustisk, og Store Vega blev spillet op uden mikrofon og forstærkere. Det var en stor oplevelse og en demonstration af deres kæmpe talent og store musikalske evner.

Det var en næsten perfekt søndag aften i selskab med Efterklang, som havde været fuldendt uden de lidt for lange pauser med breve og takketaler.

★★★★★☆

Fotos: Daniel Nielsen, FrozenPanda.com

1 kommentarSkriv kommentar
  1. God anmeldelse… Det var (endnu) en magisk aften i selskab med musik-guru-gutterne fra Als :)

    Jeg synes dog netop idéen med at lade foregående by (Göteborg) skrive hilsner til den næste var en fin måde at holde en lille pause i musikken.
    (Gad vide om ham gutten der fik snus hentede det)

    Det der er så fedt ved Efterklangs måde at interagere med sit publikum på, er i mine øjne netop at den virker personlig og meget intens.
    Når Casper Clausen siger tak…. så tror jeg (i modsætning til når en del andre bands takker) på det!!

Indsend din kommentar

Skriv dit navn

Du skal indtaste dit navn

Skriv venligst en gyldig mailadresse

Kræver e-mail

Skriv din besked

Undertoner.dk © 2014 All Rights Reserved

Opmærksomhed til den alternative musikscene