Koncerter

Sónar Reykjavík 2013: Squarepusher, 16.02.13, Silfurberg

Skrevet af Jonas Hjortdal

Den britiske electronica- og drum’n’bass-pioner Squarepusher beviste lørdag nat i Reykjavík, at han er en overlegen elektronisk musiker, men fik desværre ikke lagt salen ned.

Selvom han blot er 38 år, har den britiske pioner Squarepusher med det borgerlige navn Tom Jenkinson tegnet billedet af Storbritanniens elektroscene i snart en generation.

Det minimalistiske live-setup med signatur-hjelmen og det sort/hvide udtryk står i stærk kontrast til det maksimalistiske repertoire, der favner bredt fra breakbeat over drum’n’bass til jazz. Derfor var det ikke overraskende et både forventningsfuldt og feststemt publikum, der mødte Jenkinson i den tætpakkede hovedsal Silfurberg i koncerthuset Harpa.

Squarepusher er en sjælden gæst i Island, og når setuppet er en festival, kunne man godt have ønsket sig, at han var kommet bredere rundt i sin genre. I stedet endte det mere som et promoshow for det ellers glimrende 2012-album Ufabulum, hvor Jenkinson endnu engang cementerede sin status som en af de teknisk stærkeste elektroniske navne.

Koncerten startede som en elektronisk kliché med en tung bas, der tog brodden af det ellers fremragende åbningsnummer “4001”, der ligeledes er åbner på Ufabulum. Måske for at ryste posen og sparke publikum i gang oven på et par mindre festprægede og mere intime koncerter tidligere på aftenen fra blandt andre James Blake. Det virkede dog overflødigt og malplaceret hos et publikum, der helt åbenlyst allerede havde købt præmissen om fest – også uden halbal-bas.

Tendensen fortsatte på de efterfølgende numre, der blandt andet talte “Stadium Ice”, også fra seneste album. I den sidste del af koncerten fik Squarepusher publikum bedre med. “Plug Me In” fra 2010-albummet Shobaleader One var en klar opfordring til dans, og mere skulle der ikke til, før folk gav efter. Endnu et bevis på, at de nyere produktioner hører til både de mest komplekse og innovative i den snart 20 år lange karriere.

Efter den første tredjedel af koncerten lod det til, at Jenkinson og publikum endelig fandt hinanden, og den unødvendige støj blev skåret fra. Det var desværre lidt for sent til at redde helhedsbilledet, da tempoet mod slutningen af koncerten blev taget et par slag ned, og pulten blev forladt og der blev leveret elektroniske eksperimenter på bassen.

Blandt højdepunkterne var “40.96a” fra Ufabulum og 2001-singlen “My Red Hot Car”, men alligevel sidder man tilbage med følelsen af, at det var endnu en dag på kontoret for Squarepusher. Ærgerligt, når man ved, at han som ingen anden formår at zappe frem og tilbage mellem de elektroniske genrer i søvne.

★★★☆☆☆

Deltag i debat