Artikler Interview

Baby In Vain – Lad os nu bare kalde det rockmusik

Skrevet af Klaus Thodsen

Det er de færreste af os forundt at give koncert på Roskilde Festival og SPOT Festival. Det er endnu færre forundt at gøre det, inden man er fyldt tyve år. Når man så oven i købet er tre piger, der spiller rockmusik, er oddsene ved at være faretruende lave. Det er ikke desto mindre virkeligheden for den københavnske trio Baby In Vain, der, med en ny EP på vej, er klar til endnu mere.

De tre piger fra det københavnske undergrunds-rockband Baby In Vain er gennem det seneste års tid begyndt at tiltrække opmærksomhed om sig selv og deres musik. Selvom ingen af dem endnu har rundet deres tyvende år, har de allerede nu skabt sig et navn i den danske undergrund. I en genre hvor flere af de største kunstnere med tiden er blevet gråhårede og har fået det første barnebarn, er det mildest talt et særsyn at se tre teenagepiger gå på scenen og fyre den af.

Det er et band med en meget uprætentiøs tilgang til musikken, Undertoner møder en lørdag aften på Studenterhuset i Aarhus. Dette mærkes f.eks., når Baby In Vain bliver bedt om at beskrive deres egen musik. Her står det klart, at genrebetegnelser ikke er noget, de tre piger bruger meget tid på at bekymre sig om.

»Altså, vi er to guitarister, en der spiller trommer, og så synger to af os. Når vi gør det, så bliver det til musik. Lad os bare kalde den musik for rockmusik. Det er nemmere end alle de der genrebeskrivelser, som aldrig helt passer på os alligevel. Jeg ved ikke, om vi spiller den ene eller anden genre. Vi spiller bare rockmusik. Det er i virkeligheden meget enkelt.«

Så simpel er forklaringen fra guitarist og sanger Andrea Thuesen, da snakken falder på, hvordan Baby In Vain selv vil beskrive deres musik. Der er ikke mange store ord om genre eller de helt store idoler. Tværtimod. Det er rockmusik i bund og grund, og så må publikum selv fylde resten på. Om de vælger at kalde det stonerrock, grunge eller noget helt tredje, er tydeligvis ikke det, der ligger Lola Hammerich, Benedicte Pierleoni og Andrea Thuesen mest på sinde.

Da muligheden bød sig

Bandet blev startet da de tre piger mødtes mere eller mindre tilfældigt til en koncert, hvor de stort set var de eneste piger i publikum. Derfra begyndte bandet langsomt at tage form, og efterhånden begyndte de første sange at dukke op. Dette resulterede i efteråret i singlen ”Machine Gun Girl / The Catcher”. To numre der bevæger sig i et tungt rockunivers, der fremstår melodisk, men samtidig både mørkt og tumultarisk.

Lola Hammerich (Foto: Lukas Hammerich)

Efter at have betrådt de mindre københavnske scener som Rust og KB18 i et års tid, fik trioen sig et mindre chok, da The Floor Is Made Of Lava pludseligt henvendte sig til dem med et tilbud om at blive supportnavn på deres Danmarksturne i efteråret 2012.

De var blevet opmærksom på Baby In Vain gennem Facebook, og var blevet så imponerede over, hvad de hørte, at tre piger inden længe stod foran deres første store turne.

»Det var sindssygt fedt! Vores første job var på Store Vega, hvor der var blevet solgt mere end tusind billetter, og vi kom fra at have spillet for vores venner på Stengade. Så det var virkelig stort, og også ret overvældende«, fortæller guitarist og sanger Lola Hammerich.

Oplevelsen af at komme væk fra de københavnske scener og ud i landet gav Baby In Vain en større indsigt i, hvordan de påvirker publikum. Især i provinsen var bandet ofte fuldstændig ukendt for publikum, der var kommet for at se aftenens hovednavn. De tre piger peger dog især på overraskelsesmomentet i at være tre teenagepiger på 16 til 19 år, som noget der gør, at folk lytter til musikken på en anden måde, end de ellers ville have gjort.

Og hvor meget de end vil løbe fra det, må trioen også medgive, at der er andre døre, der åbner sig, når man er et pige-rockband.

Foto: Peter Langwithz Smith

»Det kan godt være svært at vide, hvad det er, folk ser i os. Vi håber selvfølgelig, og det er virkelig også vores indtryk, at folk kan lide, det vi laver. Men man oplever da også, at enkelte folk bare er imponerede af, at tre piger rent faktisk kan finde ud af at spille på et instrument.«

Godt på vej

Efterhånden er der da også flere, der har fået øjnene op for de tre københavnske piger. Tidligere på året blev Baby In Vain offentliggjort til dette års Roskilde Festival, hvor de optræder på Pavillion Junior. Derudover er de på plakaten til årets Spot Festival i Aarhus.

»Det er utrolig fedt for os. Når man som et lille band i Danmark får muligheden for at spille på Roskilde Festival, så føler man virkelig, at man er på vej. Man føler, at man har opnået noget,« siger Andrea Thuesen.

Samtidig er der en EP på vej. EP’en forventes at udkomme i løbet af efteråret og er indspillet med hjælp fra Johan Lei Gellett (Baby Woodrose, The Good The Bad), der også fungerer som producer. Den vil være rå og garagerocket, men knap så tung som det, der hidtidigt er kommet fra trioen.

Bandet lægger ikke skjul på, at de håber, at sommerens festival-optrædener kan fungere som et springbræt til endnu mere. En mulighed for at vise sig frem, og forhåbentlig skabe endnu mere opmærksomhed. Hvis alt går vel, håber Baby In Vain, at den øgede interesse kan skaffe dem lidt tættere på det næste store mål: At komme ud over Danmarks grænser og turnere i Europa, hvor det indtil nu er blevet til optrædener i Holland og Berlin.

Baby in Vain kan opleves på årets Spot Festival, som løber af stablen i den kommende weekend.

Deltag i debat