Artikler Interview

Claus Høxbroe – når musikken er nøgen

Skrevet af Iben Andreassen

Undertoner har mødt beatpoeten og album-aktuelle Claus Høxbroe på et bibliotek i Sydhavnen. Der blev både talt om historier i musikken, historier om at være beat og historier, han tilfældigvis finder i sit jakkesæt.

Vil du slå tonen an og fortælle lidt om, hvor vi er?

»Vi har sat os i den hyggelige ende af biblioteket. Det har sådan en lille snert af kommunalt look over sig. Godt sænket loft med tisgrå belysning og praktiske møbler. Lige ved radiatoren, der er skruet ned på nul, fordi der er kommet termoruder i den gamle Karens Minde-bygning i Sydhavn.«

»Hatten har jeg ikke på i dag. Jakkesæt og briller har jeg. Nogle mennesker føler sig afslappede, når de går i joggingtøj. Når jeg har jakkesæt på, føler jeg, at jeg er behageligt klædt på.«

Altid en historie i lommen

»Det her er et brugt jakkesæt fra Randers af (kigger ned på sit jakkesæt, red.)  Der er altid noget i lommerne på de brugte jakkesæt. En historie. En gammel festsang i lommen på et jakkesæt, som Poul havde på og havde en fantastisk aften!«

»Engang købte jeg et jakkesæt – det var måske et mindre glad jakkesæt – der var bare et nummer til bankrådgiveren.«

»Det jakkesæt, jeg har på nu, har lige været til rens. Jeg ved sgu ikke, om jeg har det med … (leder i sine lommer, red.). Jo, jo (piller et flag op af lommen, red.). Se, nu tager jeg et flag op af lommen med en påklistret festsang, Mester Jakob. Mon ikke ham, der engang havde det her jakkesæt på, sang Mester Jakob og havde en dejlig aften? Sådan, nu lægger jeg det ned i lommen igen, så bliver historien dér.«

At være beat er en måde at leve på

Du gemmer ord, der fortæller historier, i lommen på dit jakkesæt, men du har også ord på hjernen, på papiret og i fingrene. Og så har du to ord skrevet på dine hænder, henover fingrene. Hvad står der?

»Mer’ salt. Nej. Det gør der selvfølgelig ikke. Der står: BEAT POET.«

At være beat …?

»At være beat er en helt specifik måde at leve på. Jeg flytter meget. Det er en del af at være beat og skrive – hele tiden udfordre sig selv og dykke ned i nye ting. Aldrig gå i stå. Hver gang jeg har færdiggjort noget, flytter jeg skriveværksted. Det gør så, at jeg blandt andet har siddet her i Sydhavnen og skrevet engang.«

»Jeg har været hele København rundt. Og hjemløs i et år. Altid for at udfordre mig selv og skriften. At være beat – det er ikke noget man kan lade som om. Det er en måde at trække vejret på.«

En nøgen plade

6. april udkommer Nøgne som nyfødte, som er en plade, du har indspillet sammen med pianisten Oscar Gilbert. Det er en ‘nøgen’ plade. Hvad vil det sige?

»Som ordene er, så er man jo helt afklædt, som da man kom ind i den her verden. Det er idéen med pladen. Oscar Gilbert og jeg har prøvet at være så nøgne, som man kan være. Kun Gilberts flygel og mine ord.«

»Nøgne som nyfødte er holdt basically helt nøgen. Det er ikke en festplade. Det er ikke et løfte om, at alt er godt. Det er ikke solen smiler, og brysterne stritter op om øerne. Den er modig, den er melankolsk, den er Nøgne som nyfødte

Musik med plads til eftertænksomhed

Hvordan udvalgte du digtene til musikken og Nøgne som nyfødte?

»Digtene på pladen er valgt ud fra mit forfatterskab og ud fra, hvad Oscar Gilbert har fodret mig af toner. Jeg tog mine syv digtsamlinger med ind i studiet, Oscar slog tonen an, jeg lyttede, bladrede og tænkte: Det er dét her, der skal være lige hér.«

»Indimellem skulle der heller ikke siges noget. Så holdt jeg en pause. Det giver tid til eftertænksomhed og tid til at trække vejret tungt, når man lytter til pladen. Lige så meget, som der bliver lavet på pladen, lige så meget bliver der ikke lavet. Der er tid – tingene får lov til at hænge. Det er som at stå under et meget gammelt træ og høre det knage.«

»Pladen – har vi lagt mærke til – får folk til at være helt stille. Den har en dybde. Man er langt inde i skoven og ved, der er langt væk til alt andet. Man bliver simpelthen nødt til at mærke efter i sig selv. Hvor er jeg henne, når jeg lytter til det her?«

Jazz’n’poetry – når musikken får ord

Jazz ’n’ Poetry er et arrangement i Jazzhouse, som vender tilbage i slutningen af måneden med blandt andre Jørgen Leth og Søren Ulrik Thomsen. Du har været med fra starten som en af hovedarrangørerne bag Jazz ’n’ Poetry og Poetry Club på La Fontaine. Hvad sker der i mødet mellem ord og musik, Jazz ’n’ Poetry?

»Jazz for mig er, hvad beatpoesi også er. Det er oprigtigt, det er ægte, det er ind til benet. Man kan ikke sige, man er det, uden at være det.«

»Jazz ’n’ poetry er sammensmeltningen mellem to fantastiske ting. Hvis det altså fungerer. Det kan være enten helt fantastisk eller helt forfærdeligt! Når man smelter ord og musik sammen, må to og to aldrig blive fire. Det skal blive 12, ellers er det uinteressant. Jazz ’n’ poetry fungerer bedst, når musikken fortæller lige så meget en historie, som digtene gør. Den er drømmende, den skaber noget, den farver.«

Improvisation

Hvis nu jeg siger … Improvisation?

(Lang pause, red.)

»Det kunne være sjovt ikke at sige noget her.«

»Improvisation, når man er ude eller live i studiet, er en stream of consciousness, der dukker op. Man skaber det verbale værk. Det er ikke skabt før – det kan aldrig komme til at ske igen på dén måde, fordi det er nu, man skaber det. Lige nu med fødderne på den her scene eller fødderne i det her studie.«

»Jeg kan godt lide improen – bare tømme hovedet fuldstændigt. Nøgne som nyfødte har også et enkelt nummer, hvor det er ren impro fra min side af.«

Reception på Hofteatret

Nu inviterer I til udgivelsesreceptionen for Nøgne som nyfødte på Hofteatret – hvorfor blev det lige Hofteatret?

»Jeg har længe gået og tænkt: Når jeg er klar, og når jeg synes, jeg er nået langt nok i mit forfatterskab, så holder jeg en releasefest på Hofteatret. H.C. Andersen rendte jo rundt og lavede piruetter på Hofteatret, da han var barn. Struensee holdt sit bal derinde med sin elskerinde og blev halshugget. Hofteatret er fantastisk – det er loger, det er lækkerhed.«

»Nu er jeg nået dertil, hvor det kan lade sig gøre. Jeg sagde til Gilbert – også fordi den plade, vi har lavet, står perfekt til rammerne på Hofteatret – jeg har stedet. Jeg skal bare lige have fat i dronningen. Så er den hjemme.«

Nøgne som nyfødte udgives 6. april. Køb billetter til udgivelsesreception og koncert i Hofteatret her.

Deltag i debat